RecensionSin City

Vart ska man börja när det gäller denna film? Först kanske man ska ta och kommentera bilden och det visuella. Filmen visas i en gråaktig skala med endast några andra färger här och var (bland annat rött och gult). Det är snyggt! Precis som om man verkligen satt och läste en av Frank Millers serieböcker.

Storyn är indelad i ungefär tre olika delar som har mycket lite gemensamt (förutom att alla utspelas i staden Basin City). Första delen handlar om stadens sista ärliga polisman, John Hartigan (Bruce Willis) som är ute på sitt sista uppdrag innan han går i pension. Hans uppdrag går ut på att rädda en tjej, Nacy, från en pedofil. Denna historien gör sedan ett avbrott för att göra plats åt två andra, men går tillbaks till denna story mot slutet igen, då 8 år efter händelserna. Hartigan letar efter Nacy (Jessica Alba) och ställer till mer problem för både honom och henne.

Den andra storyn handlar om Marv (Mickey Rourke) som, efter en härlig natt med en prostituerad, finner att hon ligger död bredvid honom. Han beger sig nu ut på en hämndjakt för att finna mördaren (Elijah Wood) och får en chock när han upptäcker vem det är och vad denne gör med de döda kropparna.

Den tredje och sista storyn handlar om Dwight (Clive Owen) som ska hjälpa sin flickvän som har problem med sin före detta pojkvän Jack (Benicio Del Toro). Dwight skapar bara mer och mer problem och när det sedan visar sig att Jack inte alls är den alla tror att han är så blir det ännu mer problem.

Filmen kan kännas väldigt stökig och ganska rakt fram utan några direkta fördjupningar i karaktärerna. Dock spelar det ingen roll för allt känns så underbart berättat så man kan nästan tänka ut karaktärernas bakgrund utan att dem behövs berättas.

Skådespelarna är riktigt bra och då vill jag främst nämna Bruce Willis som gör en underbar tolkning av Hartigan. Även Rourke gör en härligt sarkastisk och snabb i kommentarerna.

Hur ska man kunna summera upp denna serie trip då? Robert Rodriguez har lyckats skapa en härlig flygtur bort från det realistiska och in i en serievärld signerad Frank Miller.