RecensionFlight 93

Tisdagen den 11:e september 2001 kapades fyra amerikanska plan i amerikanskt luftrum. Det var terrorister från mellanöstern som tog kontroll över de gigantiska passagerarplanen. Två plan flög in i World Trade Center och orsakade tusentals dödsoffer. Ett annat krachade i Pentagon som en krigsförklaring mot det amerikanska försvaret. Det fjärde vet man ännu idag inte vad målet var men tack vare passagerarna och kabinpersonalens modiga försök att återta kontrollen nådde den inte sitt mål utan krachade i en tragisk olycka på en åker. Det här är historian om det fjärde planet.

Flight 93 är inte att förväxla med den betydligt mer reklamerade United 93 som kommit på bio ungefär samtidigt. Flight 93 blev visserligen bara släppt på DVD och nådde aldrig bioduken men den är lik på många sätt, mycket beroende på att det handlar om samma händelse och tidpunkt. Dock gillar jag upplägget på United 93 bättre men man bör ändå tillängna tid till bägge filmerna.

Filmen får absolut inte förväxlas med Oliver Stones film \"World Trade Center\" där vi ser Nicholas Cage i huvudrollen. Den handlar om World Trade Center, här tas de händelserna knappt upp.

Jag ger Flight 93 stark positiv kritik i nästan alla avseenden bortsätt från att jag inte tycker den håller samma klass som United 93. Det gör att det bara blir en fyra tilldelad filmen, något som ändå är ett bra betyg för den här typen av film som är unik och helt ny i sitt slag.