RecensionWallander - Bröderna

Ännu en film i serien om Henning Mankels Kurt Wallander. Regisserad av Jørn Faurschou och ett manus av Ola saltin.

Ystad vänds upp och ner när millitären ska ha övningar i staden. Det ställer till stora problem för lokalbefolkningen då det konstant rullar pansarvagnar genom staden. Men det är ingenting mot vad som komma skall...

Man börjar upptäcka mord runt om i staden och de är gjorda med millitärutrustning. Det verkar som om övningarna spårat ur och det blir upp till Kurt Wallander (Krister Henriksson) att ta reda på vad som har hänt.

Samtidigt får vi följa dottern Linda Wallander (Johanna Sällström) och poliskollegan Stefan Lindman (Ola Rapace) i deras samboende som sakta utvecklas till ett förhållande. Något som inte passar sig inom samma arbetsgrupp.

\"Bröderna\" är en av alla de delar i serien om Kurt Wallander och nu med Krister Henrikson i huvudrollen. Inte lika fristående som de med Rolf Lassgård och absolut inte lika välgjorda.

Just den här delen är både seg och näst intill tråkig då det inte händer så mycket. Men hela serien är ju ganska misslyckad och därför så kan jag omöjligt rekommendera den.

Skådespelarna är desutom stela på olika sätt. Krister Henrikson är så tystlåten att man kan tro han är stum. Johanna sällström är väl visserligen snygg men talang har hon knappast och Ola Rapace passar inte alls in då man tycker att hans rollfigur borde ha mer humoristisk karaktär. Ungefär som Gunvald Larsson i Beck-filmerna.

Sammanfattat så blir det ett ganska negativt betyg. Då detta inte är någon bra kriminalthriller och nästan en skam för svensk television. Det blir en mycket svag tvåa. Men enda anledningen till att den slipper en etta är de små insatser gjorda av Allan Svensson.