RecensionCasino Royale

DIAMONDS OVER HEARTS?

Är Daniel Craig bäste Bond någonsin? Ärligt talat, så har jag ingen aning. Shame on me, som ens kallar mig \"film-älskare\", när jag inte har sett en enda Bond-film tidigare. Det känns nästan dödsdömt att ens försöka rescensera Casino Royale, men jag är beredd att göra ett försök.
Följdfrågan, hur kom det sig att jag äntligen, efter 22 år, bestämde mig för att se en? Kan det bero på att jag undermedvetet är patriotisk och gillar tanken på skandinaviska skådespelare i Hollywood produktioner? Eller var det titeln som fick en pokerälskare som jag att bege mig till biosalongen?
Förmodligen en kombination.

Introt är en tecknad \"kortfilm\", där en mörk skugga rör sig i en färgglad miljö och oskadliggör fienden med skjutvapen, genom fysisk kamp och där även kortlekens alla färger fungerar som dödliga vapen.
Detta ackompanjerat av sångaren från Soundgarden, Chris Cornells, låt \"You know my name\". En lugn och fin låt, som snart kommer bryta ut i en våldsam tempoökning.
Kortfilmen beskriver i korta drag vad filmen kommer att handla om. Mycket action och våld, men också att allt inte kommer att avgöras genom kraftmätning.

James Bond får med hjälp av statliga medel delta i en pokerturnering i Montenegro på Casino Royale, där han ska möta den korrupte bankiren Le Chiffre (Mads Mikkelsen). För att förhindra att stora mängder pengar hamnar i händerna på terrorister, så måste han besegra honom. Detta uppdrag visar sig vara allt annat än lätt.
Bond är väldigt skicklig på spelet, men visar tecken på svagheter som nästan blir hans fall.
I poker måste man kunna läsa sina motspelare, måste kunna syna deras bluffar och kunna förutspå deras nästa drag. Ett spel som till mångas förvåning inte alls handlar om tur, lika mycket som skicklighet. Som Bond säger till sin nytillsatta kompanjon, Vester Lynde (Eva Green), \"You don't play the cards, you play the players!\".

Filmen är full av coola repliker, mycket action, och vi går aldrig ner i tempo. Jag gillar verkligen \"the bad boy\" Le Chiffre, en jättehäftig karaktär, som gråter blod på grund av en gammal skada i en tårkanal.
När Bond och Le Chiffre kommer tillbaka efter första pausen under pokerturneringen så har Bond lyckats \"bloda ner\" sin skjorta och varit tvungen och byta.
Le Chiffre lägger märke till den nya skjortan och säger till Bond, \"I noticed that you have changed your shirt, I hope our game doesn't make you sweat\".
Då svarar Bond, \"I don't consider myself being in trouble until I start weeping blood\". Hela biosalongen började vina av skratt (my self included).

Jag återkommer till frågan om Daniel Craig i Casino Royale är bäste Bond någonsin? Jag vet faktiskt fortfarande inte det, men jag tror att den passar bäst in i tiden just nu.
Det avslöjar även besökarna på bion, mycket blandade åldrar.
James Bond är väldigt maskulin och muskulös, men döljer också en sårbarhet. Vesper är otroligt vacker, men hon klär sig strikt och \"kompletterar\" sin skönhet med skarphet och intelligens. Hon klär sig \"sexigt\" ENBART för att medvetet distrahera och manipulera sin omgivning. En affärskvinna i lyxförpackning!! (Go girl).
Men varför jag gillar Le Chiffre då? Jo för att han är inte genom-ond. Han är ingen Lex Luthor eller Joker som fått dille på att regera världen utan snarare ett exempel på en grymma hierarki inom den organiserade brottsligheten där alla måste answer to their boss och först och främst se om sitt eget hus. Han är bara ett offer för sin tid som försöker hålla sig vid liv. Han är mänsklig och väcker därför mina sympatier.
Slutet på filmen var nära att förstöra hela filmen, men när man minst anade kom en vändning som skakade loss på hela biosalongen. Allt är inte som man trott och jag satt med hakan nere i skrevet. Vem kommer att välja \"Diamonds over hearts?\" kommer någon överhuvudtaget göra det? well...jag antar att du måste se efter själv.

Jag kommer med all säkerhet besöka biografen nästa gång Agent 007 kommer att visa sig på filmduken och antagligen följa upp med gamla Roger Moore, Sean Connory och Pierce Brosnan filmer också. Jag är mycket nöjd och har ingen som helst förståelse för det eviga klagandet om att den skulle vara för lång?! Hell no....
Jättebra skådespeleri, häftigt manus och en grym upplösning!