RecensionThe Constant Gardener

Är det ok att döda någon som ändå är döende?
Det är en fråga som Fernando Meirelles ställer i sin filmatisering av John Le Carrès roman Den trägne odlaren. Constant Gardener är en mångbottnad berättelse där allt inte alltid är vad det verkar. Här skildras en fantastisk kamp för mänskliga värden i ett land där HIV/AIDS är lika vanligt som influensa, och ett människoliv är likvärdigt med en säck potatis. I kontrast till den vackra afrikanska landsbygden får vi se hur ett folk i misär sakta men säkert utrotas, och hur västvärlden ännu en gång tjänar pengar på detta.

När Tessa (Rachel Weisz) - fru till den brittiske diplomaten Justin Quayle (Ralph Fiennes) - blir mördad under mystiska omständigheter någonstans i Afrika, så börjar elaka rykten att spridas. Justin bestämmer sig för att resa dit och finna svar. Vilket visar sig bli allt annat än enkelt. Tessas snokande och ifrågasättande hade börjat sticka i ögonen på mäktiga män med mycket pengar satta på spel.
Hennes avslöjanden skulle kosta dem miljonbelopp. Under resans gång träffar Justin många som arbetat tillsammans med Tessa, och det dröjer inte länge innan han återupptar det jobb hon aldrig hann slutföra. Genom arbetet lär Justin känna Tessa på ett sätt han aldrig någonsin gjorde medan hon ännu var i livet.
En smärtsam sorgbearbetning gestaltas genom tillbakablickar. Vi färdas mellan dåtid och nutid när Justin tänker tillbaka på när han träffade sin fru för första gången och fram till sista gången han såg henne i livet.

Constant Gardener visar hur västvärlden på ett grymt sätt våldtar Afrika ännu en gång. Multinationella medicinföretag använder AIDS patienter som försökskaniner. Visserligen är den inte (av det som framkommer) verklighetsbaserad, men den känns realistisk och stundtals nästan dokumentär. Man berörs av Tessas engagemang, styrka och enorma kärlek till mänskligheten, men också av gripande bilder på den afrikanska misären. Det är en imponerande skildring av en tillsynes omöjlig kamp mot en korrupt läkemedelsindustri och dessutom en kärleksförklaring till hela mänskligheten. Hela filmen lyfter ännu högre tack vare Rachel Weisz trovärdiga tolkning av rättvisekämpen Tessa.
Constant Gardener är en hyllning till alla som kämpar för mänskliga rättigheter även i den bortglömda delen av världen, till alla som vågar stå på de svagas sida och till alla dem som med livet som insats hjälper människor i krigande länder.
Ingen som sett den lämnas oberörd. Detta är en kanonbra film!!