RecensionPulp Fiction

Denna film har jag sett mer än ett antal gånger.
Jag hittar inget bättre ord för filmen än att kalla det för MÄSTERVERK!
Det är verkligen en film i sin klass.

Quentin Tarantino är skaparen av denna underbara film som bl.a. innehåller skådisar som: Samuel L. Jackson (en av mina favoritskådisar), John Travolta (Grease), Bruce Willis (Armageddon), och t o m Tarantino själv spelar med i filmen.

Att förklara handlingen i filmen är inte det lättaste. Det är nämligen flera berättelser som utspelar sig och sen går ihop i varandra på något sätt.
Filmen handlar delvis om två torpeder vid namn Vincent Vega (John Travolta)och Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) som i början av filmen ska utföra ett uppdrag åt sin chef.
Detta uppdrag är en av scenerna i filmen som man ser ur olika vinklar.
Filmen är nämligen uppdelad i olika avsnitt, där händelserna inte kommer i tidsordning. Dvs. det som händer i slutet av filmen kan utspela sig tidigare än det som händer i början av filmen. Det kan vara lite krångligt att förstå så det bästa jag kan föreslå är att man ser filmen själv. För det är den verkligen värd.

Dialogerna är helt otroliga. Dom sätter sig verkligen på hjärnan. I vissa delar av filmen tänker man väldigt mycket på att det är små scener som utspelar sig hela tiden, som en teater. Flera meningar från filmen har också blivit kända citat.

Allting är för mig perfekt. så 5an jag ger motiverar jag på följande sätt:

Utmärkt skådespeleri (5)
Utmärkt handling (5)
Utmärkt regi (5)

Och en 5a ges också till musiken som jag tycker gör väldigt mycket av stämningen. Den märks inte alltid så ofta just i filmen utan bara smyger sig in och ger.. ja.. skön stämning helt enkelt.

Jag kan se denna film om och om igen. Och \"pulp fiction\"-affischen får hänga kvar på väggen.