RecensionCasino Royale

Jag är så väldigt lättad. Jag hade hört så mycket om \"den nya\" Bond, inte bara blondinen (!) Craig utan också om Bonds nya (gamla) attityd och hur manusföfattarna hoppat tillbaka till början av Bonds karriär. Minst sagt var jag väldigt kluven inför denna film. En del av mig var hoppfull och genuint nyfiken på detta, med de fiaskon vi sett i Bond-väg de senaste åren i åtanke. Men det fanns också en bakåtsträvare inom mig som såg på Daniel Craigs nuna på affischen med väldigt skeptiska ögon.

Sedan kickade då filmen igång. Inom fem minuter har jag sett ett grådassigt tjeckien, en iskall Bond som avrättar en underhuggare genom att brutalt dränka honom i ett handfat på en skitig offentlig toalett. Nytänkande?
Både och. Samtidigt som detta är scener som aldrig skulle figurera i en tidigare Bond-film så känner jag mig hemma. Bond har en antydan till den manchauvistiska charm som han anskaffar sig senare i livet, humorn och lättsinnigheten finns där, men den är uppblandad med äkta hjärta och svärta. Och en viss intellektuell skärpa. Klassiska filmiska knep (\"killen som väntar i snurrstolen\"-scenen precis i början) blandas med råa actionsekvenser där man får se mer verklighet än tidigare.
Att ta hela detta nya koncept och få publiken att försöka svälja det med att \"detta är James Bond innan han blir dubbelnolla\", känns i retroperspektiv helt rätt!

Men till vilken handling låter man då alla dessa förändringar äga rum?
Jo, handlingen bygger på en tidig mer inofficiell Bondfilm som gjordes 1967 och tillika är den första novellen som Ian Flemming skrev om vår käre agent. James Bond arbetar mot storskurken Le Chiffre, en man som agerar valutaförvaltare åt världen stora terrorister och investerar deras pengar i aktier. Aktier vars värde han sedan trissar upp med till buds stående
medel.
Le Chiffre har också som en sysselsättning att glänsa i pokerpartierna på Casino Royale, där de stora summor som han till låns förfogar sätts på spel. Bonds metod att stoppa Le Chiffres verksamhet blir således att försöka spela av honom allt kapital och på så sätt tillintetgöra honom!

Som ni förstår bjuder denna handling inte upp till samma traditionella fantasieggande action som Bond-filmerna försett oss med sedan långt tillbaka. Det börjar kanske bli svårt att överträffa en teknologi som i verkligheten är så långt gången att den verkar overklig. I vilket fall som helst gör inte detta något. Casino Royales actionscener bärs upp på ett helt annat sätt än tidigare, tack vare en Bond-skådespelare som för en gångs skull övertygar i de fysiska partierna. Dessutom har filmen så många andra goda kvalitéer att bara ta för sig av!