3.5

3:10 till Yuma

I Arizona i slutet av 1800-talet har den ökände och laglöse Ben Wade tillsammans med sitt hårda gäng av tjuvar och mördare förpestat livet för Southern Railroad. När Wade tillfångatas erbjuder sig en krigsveteran från inbördeskriget, Dan Evans, att överlämna honom levande till ?3:10 to Yuma?, ett tåg som ska föra mördaren till sin rättegång. På vägen börjar Evans och Wade, båda från olika världar, vinna varandras respekt, men med Wades gäng efter ? och faror bakom varje vägkrök ? blir uppdraget snart en våldsam resa mot varje mans öde.

OBS! Icke att förväxla med filmen från 1957 med samma namn!

Originaltitel 3:10 to Yuma
Regissör James Mangold
Manus Halsted Welles, Michael Brandt, Derek Haas
Genre Drama, Action, Kriminalare, Western, 2000-tal
Skådespelare Christian Bale, Russell Crowe, Ben Foster, Gretchen Mol, Alan Tudyk, Logan Lerman, Peter Fonda, Vinessa Shaw, Dallas Roberts, Luce Rains, Luke Wilson, Kevin Durand

Skapad 2019-12-21 av
En av regissören James Mangolds favoritfilmer är 3:10 to Yuma från 1957; tydligen bygger hans lilla mästerverk Cop Land på den. Nu har han tagit steget fullt ut och gjort en egen version, fylld a...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av BeforeYouDie
3:10 to Yuma är en gammal westernrulle i ny tappning. 50 år tidigare, 1957, kom originalet ut med samma namn, och nu vill regissören James Mangold hylla en av sina favoritfilmer genom att göra sin...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av jotnan
Western är en genre som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Den unika kulturen som nästan gränsar till fantasy, de tysta karaktärerna, moraliska dilemman och laglösheten är ingredienser som...   Läs mer »

garpa
2013-07-16
Sevärd!
RichardEk
2013-07-14
Habil och ologisk men gjord med viss frenesi och bra skådespelarinsatser. Hantverket är det inget fel på, men jag tycker inte att rollkaraktärerna är psykologiskt trovärdiga, snarare gestaltar de en idealbild av manligt psyke, i form av två arketyper vars gränser allt mer suddas ut och överlappar varandra. Hur kan man annars rättfärdiga, rentav glorifiera, beslutet att vara beredd att dö för en princip samtidigt som man är familjefader?
Tonti
2013-05-26
Inte alls så illa trots att slutet är otillfredsställande tillkrånglat och det finns en skum moraldiskussion kring Balekaraktärens ära och heder. Bra skådespeleri och westernkänsla och tempo.
Zarquon
2013-05-25
Intressant handling i grunden, som förstörs av rent sagt urusel regi och redigering. Har filmmakarna aldrig hört talas om "establishing shots"? Ettan är ofta inte långt borta alltså, men räddas upp något av en hyfsat bra klimax-sekvens.
Mikrooben
2013-05-25
Kändes lite tunt, det är mycket yta som försöker vara något mera. Men det engagerar inte.
inchris
2013-05-24
Jag tycker om att de långsamma delarna får vara långsamma, och det är gott om snygga actionsekvenser. Lite onödig twist på slutet, och jag funderar fortfarande på om det sänker helhetsbetyget. Men det blir en 4:a än så länge. Kan ändras om jag ser om den.

2013-05-15
En anständig western främst på grund av duellerandet mellan den hederlige Christian Bale och den otämjda Russell Crowe.
LordOlf
2013-05-03
Uppskattar Russell Crowe och Christian Bale plus att Peter Fonda är stenhård som elak Pinkerton-agent. Bra western som tappar lite på slutet imo men sevärd fler westernfans!
Jämte
2013-04-07
Trodde att den skulle vara bättre. Inte dålig men mest medelmåttig. Russel Crowe är ganska härlig och skön som skurk. En svag trea.

2013-01-14
Snygg western som prickar helt rätt i tonen. Russell Crowe är cool.