3.2

Antonio-das-Mortes – de dödas vän

En slags western med såväl politiska som konstnärliga ambitioner kryddad med figurer från de brasilianska mytlandskapen. Antonio Das Mortes är en lejd mördare som trotsar sina forna arbetsgivare och ställer sig på proletariatets sida.

Originaltitel O Dragão da Maldade contra o Santo Guerreiro
Alternativ titel Antonio Das Mortes
Regissör Glauber Rocha
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Maurício do Valle, Odete Lara, Othos Bastos, Hugo Carvana, Jofre Soares

2022-06-10
Jag missade att det här var en uppföljare, och har således inte sett föregångaren. Jag vet inte om den kontexten hade hjälpt någonting, men nu hade jag iaf svårt att hitta något intressant med det här. Mycket oväsentligheter blir det, och filmtekniskt påminner det mest om en halvtaskig spaghettiwestern. Men jag tillhör helt tydligt inte målgruppen för det här, och jag lockades väl aldrig till att vilja dissekera det här på något djupare plan
Volantis
2015-12-12
Vilken bedrövlig sörja till uppföljare. Känns som att hela filmen är neddrogad. Pretentiös dynga.
Taandborste
2015-01-08
Jag har verkligen ingen aning hur jag ska betygsätta det här.
erosagape
2013-12-31
Vilken upplevelse av kaos, färg, musik och våld. Jag blev helt begeistrad och satt som klistrad.
Sznax
2012-05-19
En tydligare story och ett manus man lättare kan hänga med i (även om man sällan egentligen förstår vad som händer) gör detta till den bästa av de Rocha som jag nu sett. Antonio är en riktigt grym karaktär och backas upp av ett gäng riktiga galningar som dock aldrig blir överdrivna, utan de ligger på rätt sida hela tiden. Sångerna är riktigt bra och kaoset är lite mer nedtonat än tidigare. Betyg 7.2
DanielMott
2008-08-03
Finfin uppföljare till Svart Gud, vit djävul.
sQuiGboBBle
2006-03-30
Den går på Cinemateket :)
England
2004-06-02
Kanske en av världens roligaste OCH symbolladdade filmer...måste ses!
carnevil
2004-06-01
Helt lysande film som kräver en hel del av sina tittare. För att förstå något av vad som händer i filmen så måste man vara vagt bekant med de figurer och fraktioner som förekommer...och inte ens då så kan man vara helt säker på att man greppat alla symboliska referenser.