3.7

Blinkande lyktor

Fyra småskurkar får i uppdrag att stjäla en portfölj, men de får absolut inte titta i den. Efter att ha tittat och hittat flera miljoner i väskan bestämmer de sig för att blåsa uppdragsgivaren. De fyra blir dock strandsatta efter att flyktbilen gått sönder. De bestämmer sig då för att slå sig in på en annan bana än brottets.

Originaltitel Blinkende Lygter
Alternativ titel Flickering Lights
Regissör Anders Thomas Jensen
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Komedi, Action, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Søren Pilmark, Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Sofie Gråbøl, Iben Hjejle, Frits Helmuth, Ole Thestrup, Peter Andersson, Niels Anders Thorn, Thomas Bo Larsen, Tomas Villum Jensen, Lars Kaalund, Henning Jensen, Solbjørg Højfeldt

ASSFACE
2021-03-14
Mycket trevlig film. Absurda människor som agerar skruvat.
Ghostface
2018-01-12
Välskrivet utav någon som är uppenbart inspirerad utav Tarantino men som ändå skapar något eget. Ibland sätter sig skrattet i halsen och det stärker verkligen filmen.
2017-12-15
Jaha det här var verkligen originellt, med en sällsam blandning av småtokiga människor, det var en blandning av humor och råhet. Ibland kändes det konventionellt för att i nästa stund bli väldigt tokigt. Många bra skådespelare, med Nokolaj Lie Kaas i spetsen, låter kanske konstigt men jag blev förtjust i församlingen.
2017-12-14
Skruvat på typiskt danskt vis. En del faller platt, men mycket är också roligt. Jag var lite tveksam till en början, men den faller på plats alltmer efterhand och hittar sin egen unika ton. Scenariot är ganska kul, men det finns också ett allvar i botten som fungerar helt okej, och filmen klarar av den balansen bra. Många sevärda skådespelare dessutom
supermancover
2016-07-28
Så sinnessjukt bra på otroligt många plan. Jag vill så gärna skriva något långt, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan. Extremt svårt att betygsätta, jag såg den för två dagar sedan och har gått runt och tänkt och tänkt. Det är liksom 4,8. SÅ nära en femma. Kan jag ge den en femma? Hm. ja.
Qhunden
2016-04-29
En sån där film som egentligen inte förtjänar fyran men får den ändå. Lekfullt våldsam och flippad humor, hand i hand med lustiga danska uttryck. Ett litet guldkorn.
Zebulonm
2015-05-26
lite väl segdragen för min smak...
sawa
2015-01-26
Onödigt våldsamt här och där.
BruceIV
2014-11-22
Underbar! Gillar hur karaktärerna förändras under filmens gång.
2014-10-24
Denna film fick mig att upptäcka och uppskatta dansk film. Danskarna är bättre än oss svenskar på att göra film. Denna film handlar om människor som mött svårigheter och hur dessa svårigheter har skapat de människorna som de är idag. 3+