3.3

Blues Harp

En kväll när yakuzan Kenji är på flykt från ett fiendegäng, räddas han utanför en klubb av bartendern Chuji, en ung man med talang för munspel som även extraknäcker som knarklangare. Vänskap frodas mellan de två, men hotas av Kenjis planer för avancemang inom gänget, samt hans livvakts växande svartsjuka.

Originaltitel Blues Harp
Regissör Takashi Miike
Manus Toshiyuki Morioka, Toshihiko Matsuo
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Hiroyuki Ikeuchi, Seiichi Tanabe, Daisuke Iijima, Mickey Curtis, Atsushi Okuno, Akira Ishige, Huntley Nicholas, Saori Sekino, Bob Suzuki

Skapad 2019-12-20 av niebaotan
Takashi Miike är kanske mest känd för sina egendomliga våldsfilmer med en nästan alltid kontroversiell underton, och det var något sådant jag väntade mig av hans Blues Harp. Det jag fick var d...   Läs mer »

2010-04-10
fantastisk film av miike. jag har sett 34 av hans filmer nu och detta är tveklöst bland topp 5. grymt skådespeleri, snyggt foto, bra story och grym musik!
Dolph-Dofel
2008-10-19
Jag är splittrad, till en början kändes det som en dyr (Japansk) produktion av sökarna, men den växte och den växte mycket.
schramm
2008-07-17
kanske det vackraste som Miike gjort.
Cumlin
2008-07-17
Oooh, hade ingen aning om att det finns filmer från Takashhi Miike som faktiskt är engagerade.
Ningyou
2008-07-06
Jag håller med Hoarfrost; de sista minuterna räddade filmen från en 3:a. Miike-känslan tycker jag är med de första minuterna men efter det ser man den inte mycket mer, vilket i det här fallet var bra.
solon
2008-04-03
Otvivelaktigen den Miikefilm som hamnat mig närmast hjärtat, och dessutom förvånat mig allra mest. Det är något i helheten av den här filmen som griper mig som få andra någonsin har gjort. Miike lyckas verkligen fånga den rätta atmosfären till fullo, särskilt i sitt användande av musiken i samband med berättelsens fortgång. Personligt och starkt.
van-yek
2008-02-05
Blev dessvärre inte särskilt imponerad. Engagerade inte och kändes amatörmässig på sina håll.
peterclash
2007-02-20
En varm och skön rulle om vänskap, kärlek och yakuza. Extremt bra slut, bra musik och stillsamt våld. Gillar man Young Thugs filmerna älskar man nog denna.
Hoarfrost
2005-11-08
Jag kände hela filmen igenom att det var en klar trea, men sista 10 minutrarna var ju helt mästerligt! så jag måste skjuta upp den till en fyra
AdamWest
2005-10-14
den svagaste filmen av miike jag sett hittils. men ändå, en stark trea.