Bubblan

En snöig nyårsafton upptäcker 16-åriga Evelina att hennes mamma har en affär med en kvinna. Med alla till buds stående medel försöker hon hålla ihop familjen – osäker på om hennes föräldrar vet sitt eget bästa. Steg för steg tar hon till med mer och mer drastiska metoder. Det är en omtumlande tid med stora beslut, ungdomskärlek och vuxenkärlek – som kanske inte skiljer sig så mycket åt.

Originaltitel Kupla
Alternativ titel The Bubble
Regissör Aleksi Salmenperä
Manus Aleksi Salmenperä, Reeta Ruotsalainen
Genre Drama, Komedi
Skådespelare Stella Leppikorpi, Minna Haapkylä, Tommi Korpela, Anna-Maija Tuokko, Amos Brotherus, Eedit Patrakka, Saimi Kahri

2023-10-29
Inledningen var ganska lovande, men i resten av filmen är det trist fokus. Det roliga, underhållande och lättsamma får man praktiskt taget ingenting av, utan nästan hela filmen handlar om att inte kunna prata om problem samt föräldrar som trots sina problem har väldigt höga tankar om sig själva kring uppfostringen av dottern. Trots att filmen är ganska rapp (särskilt för att vara finsk) är det mest ältande och handlingen går egentligen inte framåt förrän filmen är slut. Det finns dock en sak som huvudrollsinnehavaren är riktigt bra på - att råstirra med sina djupblå ögon. Och praktiskt taget varje scen i filmen innehåller stirrsekvenser. Det var väl det som lämnade starkast avtryck.