2.3

Bussiga Bernadette

Bernadette lämnar sin man och flyttar ut på landet med deras son. Med sin positiva livsinställning börjar hon påverka ortsbefolkningen till den grad att de tror hon är helig.

Originaltitel La vraie nature de Bernadette
Alternativ titel The True Nature of Bernadette
Regissör Gilles Carle
Manus Gilles Carle
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Micheline Lanctôt, Donald Pilon, Yvon Barrette, Reynald Bouchard, Robert Rivard, Willie Lamothe, Maurice Beaupré, Ernest Guimond, Julien Lippé, Claudette Delorimier, Pierre Valcour, Yves Allaire, Yannick Therrien

kungkalas
2013-02-19
Lite som en korsning av Änglagård och någon av Hasseåtages mer satiriska prylar. Första timmen är schysst drama med en stundtals komisk twist, och ett och annat mer absurt inslag (som en ganska glad svart komedi kanske). Jag ser en poäng med det mesta. En klar fyra så långt. Sista halvtimmen ballar det dock ur på tok för mycket och det pajar helhetsintrycket. Det får således bli en stark trea.
Sznax
2013-02-18
Ibland rolig, ibland ögonbryns höjande och ibland bara dum. Kulturkrockarna är ganska bra gjorda och även så karaktären Bernadettes naivitet, men hon blir alldeles för överdriven (hur gick hon från semi-överklass fru till halvt prostituerad?) och man tappar en hel del trovärdighet. Resten av karaktärerna är bättre. Manuset är ganska ojämnt och mot slutet så spårar det ut fullständigt och då rasar det sista av filmen ihop. Betyg 4.6