Dunkerque - Helvetesstranden

En brittisk korpral i Frankrike känner ett stort ansvar gentemot sina mannar då deras överordnade skjutits till döds. Han arbetar hårt på att försöka få alla levande tillbaka till England.

Originaltitel Dunkirk
Regissör Leslie Norman
Manus David Divine, WP Lipscomb
Genre 50-tal, Drama, Krig
Skådespelare Richard Attenborough, Barry Foster, John Mills, Bernard Lee, Charles 'Bud' Tingwell, Robert Urquhart, Victor Maddern, Maxine Audley, Anthony Nicholls, Meredith Edwards, Ray Jackson, Michael Shillo, Sean Barrett, Bud Flanagan, Chesney Allen, Kenneth Cope

amam
2011-10-02
För mycket propaganda. Jag blev lite illamående efter ett tag. Jag kan ta att de inte visar upp mycket av kriget och att civilisterna har mycket av fokus men att allt är så överdrivet patriotiskt. Det är lätt att det blir så i krigsfilmer men det är ännu lättare att det blir för mycket. Stark tvåa.
Knyppel
2007-12-24
En liten film om en stor händelse. En klar grad av mjukpropaganda men utan att demonisera motståndaren. Tvärt om framstår Tyskarna som människor och har en sekundär roll i filmen, och framställs mest som en osynlig men högst kronkret fiende. Filmen är lite väl förutsättbar och faller på slutet. Vill nå långt men når inte ens halvvägs.