East is East

Filmen handlar om George, som är en stolt pakistanier, gift med Ella, en engelska, som skänkt honom sex pojkar och en flicka. Familjen driver en liten Fish & Chips-butik i Manchester. Ella älskar sin man, som hon varit gift med i mer än 25 år. Men hon värnar i lika hög grad om sina barns välbefinnande. Pappa George vill nämligen att barnen skall fostras i den pakistanska kulturen, något som de värjer sig emot med all kraft. Katastrofen blir ett faktum när äldste sonen Nazir skall gifta sig med en av fadern utsedd pakistansk kvinna. Mitt under den pågående traditionella bröllopsceremonin rymmer Nazir... utan brud!

Originaltitel East is East
Regissör Damien O'Donnell
Manus Ayub Khan-Din
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Om Puri, Linda Bassett, Jordan Routledge, Ian Aspinall, Jimi Mistry, Archie Panjabi, Gary Lewis

RunRiot
2019-06-05
Förvånansvärt mörk i tonen då jag väntade mig en halvlöjlig komedi. Väl utfört och en del riktigt vassa skämt. Rent dramaturgiskt är det en del saker som inte känns helt hundra, men det är också det som gör att filmen känns verklighetstrogen.
2015-01-03
Brittisk film är som oftast en fröjd att ta del av och när den går på temat kulturkrock så finns det både ett bra upplägg för humor och drama. Jag gillar filmen på ett sevärt och trevligt sätt. Jag uppskattar både humorn och det ibland starka dramat som historien bjuder på. Jag har också lätt att tycka om både skådespelarna och karaktärerna de här spelar. 3+
Nena2000
2014-06-06
En av mina absoluta favoritfilmer, har den på dvd och har sett den massor med gånger. Att den skulle vara en komedi är en myt, det är en ganska mörk film men inte utan riktigt dråpliga inslag. Ska ni se den så förvänta er drama, inte komedi!!!
Lurtz
2011-07-20
Gillar den här men vet inte om jag borde. Det är definitivt en komedi, paroderar andra filmer på samma tema - använder sig av klichéer och stereotyper på ett väldigt uppenbart sätt - fast lyckas ändå framföra ett liknande, seriöst budskap. Var bara nominerad till BAFTA för övrigt.
2010-02-18
Här har man lyckats visa på ett allvarligt problem mellan olika kulturer med en stor portion humor utan att ta focus från kärnan. Patriarken framställdes i all sin manlighet som ganska ynklig. "Tomma tunnor skramlar mest". Härlig musik!
xorcist
2010-02-10
Den gick under genrebestämmelsen "komedi" ikväll hos Svt, vilket är klart felaktigt. Drama känns bättre. Även jag gillar skildringen av kulturkrocken och den ganska så hemska kamp som uppstår mellan George och Ella. Hur barnen in i det sista låter sig bli överkörda av fadern och hur denne inte förstår vad som är fel känns verkligt och är klart välspelat. Ser man filmen utan förväntningar på komiska inslag blir den genast mycket bättre.
ElHaggo
2008-04-29
Bland det sämsta jag sett !
Jonnalill
2008-03-23
Skum blandning av humor och brutalitet gör det här till en intressant film som känns obekväm och skavig på ett suggestivt vis.
swez
2008-02-25
visst lite rolig här och där, men komedi, nja... håller med O'reilly och arthuro om den osmakliga misshandeln.
O´Reilly
2008-01-25
Måste skriva om. Säger precis som du Arthuro. Brutal hustrumisshandel och detta skall vara en komedi?! Utöver misshandeln tycker jag ändå att filmen är skit!