East is East

Filmen handlar om George, som är en stolt pakistanier, gift med Ella, en engelska, som skänkt honom sex pojkar och en flicka. Familjen driver en liten Fish & Chips-butik i Manchester. Ella älskar sin man, som hon varit gift med i mer än 25 år. Men hon värnar i lika hög grad om sina barns välbefinnande. Pappa George vill nämligen att barnen skall fostras i den pakistanska kulturen, något som de värjer sig emot med all kraft. Katastrofen blir ett faktum när äldste sonen Nazir skall gifta sig med en av fadern utsedd pakistansk kvinna. Mitt under den pågående traditionella bröllopsceremonin rymmer Nazir... utan brud!

Originaltitel East is East
Regissör Damien O'Donnell
Manus Ayub Khan-Din
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Om Puri, Linda Bassett, Jordan Routledge, Ian Aspinall, Jimi Mistry, Archie Panjabi, Gary Lewis

2008-01-04
Den försöker ju profilera sig som komedi, men misslyckas ju fatalt med anledning av den mörka delen av historien. Blev chockerad av bilden av misshandel – pappan i familjen slår sin hustru blå och hon älskar honom bara mer och protesterna från familjen är bara lama. Efter att han misshandlat henne mådde jag illa av att fortsätta titta. Varför var det ens med i filmen? Usch.
Nena2000
2007-07-20
En av mina absoluta favoriter, har den hemma och har sett den många gånger. Om Puri lysande som paki-pappa
Hargulaf
2007-05-30
Väldigt snabbt berättad vilket gör att kurvorna blir lite väl snäva ibland och slutet kommer och går medan man blinkar.
saudi
2007-05-27
Bissarr "komedi", har råkat sett den 2 ggr på tv och fastnat båda gångerna. Men den här affisch/omslagsbilden gör filmen VERKLIGEN inte rättvisa, man får helt fel bild av vad man kan vänta sig, för det är inte alls "jalla-jalla" jag tänker på som främsta liknelse.
batgirl
2007-03-11
Gripande, förfärande - och rolig. Som brittisk film är mest alltså... :-) En film som berör. Den har ju samma tema som Jalla Jalla, men här är det mörkt, mycket mörkt.
cadja
2006-09-16
Charmig. JAg ar svag for sana har filmer och aven om jag tyckte den var sisadar forsta gangen sa har den faktiskt vuxit for varje gang jag sett den!
inter_gritty
2006-09-03
Klart charmig.
Julii
2006-07-29
stark trea, en skön rulle helt enkelt.
mgrankvist
2006-04-30
*hehe* jag tycker att den hade många bra skratt-tillfällen och skildrade problemet med kulturkrock snyggt. Och att förhållandet mellan den ultra-muslimska mannen och hans kristna, typiskt engelska fru i kjol och pärlhalsband är så olik det förhållande han har till barnen... det skapar snygga konflikter.
saudi
2006-03-12
betydligt battre an vad man skulle kunna tro nar man laser presentationen har pa filmtipset! men som nagon ar inne pa nedanfor: mkt kan bero pa det brittiska.