Fantasin åker spårvagn

När Juan och Tarrajas får veta att spårvagnen de har arbetat med att reparera, vagn nr 133, ska tas ur trafik, blir de besvikna. När de på kvällen har blivit lite på lyran bestämmer de sig för att de ska ta ut vagnen på en "sista tur". Det går dock inte som de tänkt sig, och de hamnar i allt mer osannolika situationer när de försöker ta sig ur de knipor de hamnar i.

Originaltitel La ilusión viaja en tranvía
Alternativ titel Illusion Travels by Streetcar
Regissör Luis Buñuel
Manus José Revueltas, Mauricio de la Serna, Luis Alcoriza, Juan de la Cabada
Genre Drama, Äventyr, Komedi, 50-tal
Skådespelare Lilia Prado, Carlos Navarro, Fernando Soto, Agustín Isunza

mattarello
2018-06-14
Filmen får en stark tvåa. Välgjord med insvept samhällskritik, men jag tycker inte att det riktigt lyfter från det bagatellartade.
Tonti
2013-04-09
Harlig setup och overlag snyggt foto och bra miljoer. Fin humor dessutom. Snappet battre an flera av regissorens sena franska filmer men klart svagare an de basta ur bade tidigare och senare perioder.
Sznax
2011-10-06
Det är mycket Buñuel över den här lilla trevliga filmen. Även om det inte är lika tydliga sekvenser som hans tidigaste eller senare så finns där alla möjliga bisarra händelser. Filmen hade dock kunnat vara något kortare, för den sista delen tynger ner filmen. Väldigt effektivt foto. Betyg 6.7
DanielMott
2008-06-23
Inte en av Buñuels bästa, men absolut inte dålig för det.
arvidsollenby
2006-04-19
ganska charmig, men inget å hurra för
klauskinski
2005-11-20
Nej bland det sämsta jag sett av Buñuel. Inget utmärkande lr speciellt med den.
tokije
2005-03-19
teaterpjäsen i början lyfter en ganska medioker och lite seg film från en svag till en ganska berättigad trea. samhällskritiken mellan raderna (?) gör det också till en intressant film.
kungniba
2005-02-24
Ganska oinspirerad dussinkomedi som innehåller ett par Bunuelska inslag som räddar upp den till en stark tvåa. Dåligt skådespeleri och klumpiga metaforer.
Pelli
2004-12-04
haha, den här vill jag se... pappa har snackat så mkt om den, något bra/dåligt gammalt barndomsminne hos honom som lever kvar, tror jag...
surrealisten
2004-11-14
En av Bunuels leverbrödsfilmer ,men det finns enstaka scener som lyfter den där filmen.