Father of the Kamikaze

Denna film (som utspelas under åren 1944 - 1945) är berättelsen om de japanska kamikazeflygarna under Andra världskriget och mannen som skapade denna speciella stridstaktik; chefen för Första flygflottan amiral Takijiro Onishi.

Originaltitel Aa kessen kokutai
Regissör Kosaku Yamashita
Manus Taizo Kusayanagi
Genre 70-tal, Krig
Skådespelare Hideki Saijo, Toshio Kurosawa, Hiroki Matsukata, Bunta Sugawara, Tsunehiko Watase, Ryo Ikebe, Koji Tsuruta, Akira Kobayashi, Kinya Kitaôji, Fumi Dan

goeran
2009-05-15
Ett mycket långt och ambitiöst epos som försöker fånga den särskilda anda som var drivkraften för de japanska självmordspiloterna; något som jag tycker att Yamashita lyckats väl med. I centrum för hela händelseförloppet står amiral Onishi. Han var en av motståndarna till att Japan skulle gå in i kriget men när det väl brutit ut gick han in för det hela till 110 procent och var beredd till vilka offer som helst för att nå en militär seger. Därför var han också en av av dem som ivrigast motsatte sig Japans kapitulation i augusti 1945. Koji Tsuruta är bra i huvudrollen som amiral Onishi (han ger en bra bild av en komplicerad och sammansatt personlighet) men jag tycker också att övriga skådespelare gör ett bra jobb. Om man skall ha full behållning av filmen bör man nog ha vissa historiska förkunskaper och gärna ett intresse för krigshistoria.