Katinkas kalas

Katinka bjuder in sina vänner till födelsedagskalas, men under det städade firandet får de oväntat besök från hennes bror och hans nyfunna flamma. Den intellektuella kulturhipster-klicken stör sig på flamsandet, men kan det även dölja sig något mörkare under ytan?

Originaltitel Katinkas kalas
Alternativ titel Söndrare, Certain People
Regissör Levan Akin
Manus Levan Akin, Lisa Östberg
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Yohanna Idha, Lisa Östberg, Ludde Hagberg, Mia Mountain, Anitha Schulman, Aron Flam, Ulrika Ellemark, Fredrik Lundqvist, Anna Håkansson

Memmem
2017-12-13
Pretentiöst, undermåligt drama! Ett kompisgäng har bjudits till Katinkas födelsedagsfest i en rätt fin villa på landet. De består av ungefär tio unga män och kvinnor på nästan 30 år, men de verkar inte alls vara vänner, då de hela tiden klankar på varandra och letar fel. Dramat är ett av många svenska filmer de sista tio åren med negativa, kritiska, missnöjda storstadsbor som anser sig bättre än andra. Medelmåttigt skådespeleri. Bilder från villan på landet. Egentligen räcker det att lyssna på denna filmade teater, bilderna tillför inte mycket. Skränig musik. Vid omseende sänker jag betyget från 3 till 2.
sparriskrigarn
2015-03-22
Typisk svensk film. Amatörmässig regi, uselt skådespel och taffligt manus. Jag förstår vad poängen är och hur skaparna har försökt framställa de här människorna, men de misslyckas helt och hållet. Inga av karaktärerna känns trovärdiga eller träffsäkra, det känns som att man försöker porträttera en typ av människor som man egentligen inte har någon vidare koll på. Inget i dialogen känns trovärdigt och hela filmen känns bara meningslös.
ryderup
2014-10-19
Jag tyckte inte den här filmen hade några förtjänster överhuvudtaget. Kändes som att det var en beige amerikansk indiefilm taskigt dubbad till svenska med repliker som - "Det här är som en Hallmark-film"... seriöst?
Galivan
2014-04-18
Bra känsla i dialogerna med pauser mellan repliker, viss teaterkänsla på ett intressant sätt. Bra skådespeleri. Gillar att det utspelas under ett och samma dygn på samma plats. Det egentliga handlingsinnehållet är lite opreciserat, och utvecklingsmässigt leder inte fram till något särskilt. Jag förstod inte varför huvudpersonen var som hon var mot slutet.
Korben_Dallas
Ingen Sagan om ringen direkt
Catwalker
2014-04-04
Ganska kackigt skådespeleri och taffligt manus men emellanåt intressant och träffande (om än lite over-the-top) om pretentiösa, kvasiintellektuella, osäkra storstadsbor :)
Rift
2014-04-04
Schabloner och amatörism. Inte direkt första gången SVT:s s.k. Filmklubben behöver skärpa till sig.
houtyhouty67
2013-12-26
Skitfin film, blev förvånad, visste ingenting om den, hon som spelar Katinka vill jag se mer av.
kakafoni
2013-11-07
Fylld med karikatyrer och klyschor. Någonstans vid "carpe diem"-tatueringen blir det bara för mycket.
ASSFACE
2013-08-26
Hade relativt höga förväntningar, upplägget är ju som gjort för succé: ett gäng pretentiösa hipsters ska ha fest, när en ytlig bimbo crashar partyt. Tyvärr var den inte bra, och inte heller rolig. Den var inte smart och inte tänkvärd. Nytänkande var den inte heller. Det enda positiva är att den var kort och stundvis visuellt snygg.