Kungen och jag

Amerikansk musikal. Efter att Anna Owens man gått bort, flyttar hon med sin son från England till Thailand för att arbeta som lärare åt kungens barn.

Originaltitel The King and I
Regissör Walter Lang
Manus Ernest Lehman
Genre Familjefilm, Romantik, Drama, Musikal, Äventyr, 50-tal
Skådespelare Rita Moreno, Deborah Kerr, Yul Brynner, Martin Benson, Terry Saunders, Rex Thompson, Alan Mowbray

England
2008-03-22
Oj, tidens tand har verkligen farit fram skoningslöst...huu.
henrikkraus
2007-10-06
nej, den är trist, hur många musikaler måste handla om en guvernant som frälser ett antal gulliga ungar?
Mikka
2007-08-04
Thaiversionen av Onkel Tom är så bra!
goeran
2006-09-21
En charmig och smårolig film men kanske inte något mästerverk. Vacker musik och scenografi. Deborah Kerr är mycket bra i rollen som Anna Leonowens. Däremot är jag inte så imponerad av Yul Brunner i rollen som den thailändske kungen. Yul Brunner fick en Oscar för sin roll i denna film men jag tycker nog att han gjorde en annan skådespelarinsats 1956 som är bättre; som exilrysk general i Anastasia.
mingping
2006-06-03
Sevärd, men personligen föredrar jag den nya remaken av filmen som är mer finstämd och har några av mina favoritskådespelare.
Robodan
2005-04-12
Mycket underhållande.
MaraJade
2005-03-24
Deborah Kerr och Yul Brynner är båda två lysande skådespelare i en film var handling tyvärr känns lite haltande då och då.
Strumpebarn
2005-03-05
Egentligen rätt töntig, men bra underhållning.
Mannen
2004-09-01
etcetera, etcetera, etcetera...
ErnstBlofeld
2004-07-12
helt OK tycker jag, en stabil trea