Marie Antoinette

Extravagant filmversion om den tragiska drottningen av Frankrike Marie Antoinette. Vi får följa hennes liv kronologiskt från barndomen till hennes sista dagar som drottning.

Originaltitel Marie Antoinette
Regissör W S Van Dyke
Manus Claudine West, Donald Ogden Stewart, Ernest Vajda
Genre Romantik, Drama, Biografi, 30-tal
Skådespelare Norma Shearer, Tyrone Power, John Barrymore, Robert Morley, Anita Louise, Joseph Schildkraut, Gladys George, Henry Stephenson, Cora Witherspoon, Barnett Parker, Reginald Gardiner

Keguri
2011-07-11
Tyckte den var välspelad, vacker och utomordentligt välgjord!
ango45
2008-02-01
Bra skådespel och en helt fantastisk historiskskildring samtidigt som den är underhållande och rörande.
HerrArne
2007-06-08
Imponerande kostymdrama. Och visst: Tårar är snyggare i svartvitt.
goeran
2006-12-16
Första filmen jag ser med Hollywoods stora trettiotalsstjärna Norma Shearer och hon är riktigt bra liksom ävenTyrone Power som Axel von Fersen (som faktiskt talar några meningar på svenska i filmen). Allra bäst är dock Robert Morley som Ludvig den XVI. Filmen är intressant och sevärd (och mycket påkostad) men kanske inte så medryckande.
origC-J
2005-08-15
Skulle knappast taden som historisk sanning, men den lyfter verkligen under sista trekvarten. Underbart att alla revolutionärerna är sjabbiga och ondskefulla!

2005-08-14
Godkänd.