My Name Is Julia Ross

Filmen berättar om den unga och ivrigt arbetssökande Julia Ross som får jobb som sekreterare hos en farlig familj. Filmen bygger på Anthony Gilberts (pseudonym för Lucy Beatrice Malleson) roman The Woman in Red.

Originaltitel My Name Is Julia Ross
Regissör Joseph H Lewis
Manus Muriel Roy Bolton
Genre Mysterium, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Nina Foch, Dame May Whitty, George Macready, Roland Varno, Anita Sharp-Bolster, Doris Lloyd, Joy Harington, Leonard Mudie, Olaf Hytten, Queenie Leonard, Harry Hays Morgan, Marilyn Johnson, Charles McNaughton

goeran
2021-05-03
Joseph H. Lewis My Name Is Julia Ross från 1945 är en sevärd liten pärla i den gotiska film noir-genren; snabbt filmad med begränsad budget blev denna kultförklarade B-film Lewis genombrott som erkänd filmregissör. Nina Foch gör en lysande insats i huvudrollen; och filmen var tydligen också för henne något av ett genombrott. Betyg 4.
KimEkberg
2021-03-17
riktigt mysko intrig med härligt många hål. men nej, nån noir är det väl svårt att kalla det.
hsimpson
2020-11-30
Nog är den mer "Old Dark House" än film noir, men ruskigt bra var den alltjämt. Snygg, kuslig och klaustrofobisk. Stark fyra.
myslas
2019-04-10
Ganska trevlig brittisk noir. Lite enformig och har inte de mest imponerande rollprestationerna men ändå intressant handlingsmässigt.