3.2

Närkontakt av tredje graden

Efter att strömmen har slagits ut över ett stort område skickas elreparatören Roy Neary för att undersöka strömavbrottet. På vägen stannar bilen och börjar skaka. Roy bländas av ett starkt ljussken och får, tillsammans med flera andra personer, närkontakt med ett ufo. Efter händelsen blir han förändrad och som besatt av tanken på att möta ufot igen. Hans udda beteende leder till att hans fru lämnar honom och tar med sig deras barn.

Originaltitel Close Encounters of the Third Kind
Regissör Steven Spielberg
Manus Matthew Robbins, Hal Barwood, Steven Spielberg, Jerry Belson, John Hill
Genre Drama, Äventyr, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban, Warren J Kemmerling, J Patrick McNamara, Roberts Blossom, Josef Sommer, George DiCenzo, Lance Henriksen, Cary Guffey

Skapad 2019-11-12 av Stygga-Vargen
Efter det stora genombrottet med Hajen år 1975 har Steven Spielberg gett oss fler spännande och välgjorda filmer varav åtminstone en del kan klassas som stora klassiker och en av dessa klassiker k...   Läs mer »

deftune
2021-01-19
Dom borde spelat Slayer för utomjordingarna. Då hade vi fan fått resultat. Käbbel!
vonadel
2020-11-04
Charmig klassiker som fick lite av en ny dimension av 4K-versionen. Tror jag såg den på VHS senast. Spännande ämne, tror nog denna påverkade en del mitt intresse för UFO-fenomen och liknande när det begav sig. Men, man utnyttjar inte det riktigt. Blir lite hafsigt. Känns som det lite var grunden till något han (Spielberg) sedan fulländade några år senare med E.T. 6/10
Supernaut
2020-04-12
En för sin tid tekniskt imponerande film, men den är ganska rörig och har inget starkt narrativ. Handlar mest om en man som är extremt osympatisk, överger sin familj och skiter i hur hans handlande drabbar andra pga sin barnsliga äventyrslust.
fisk0
2020-03-23
Fortfarande otroligt snygg, och den var riktigt spännande, men själva slutet var väl lite av en besvikelse ändå, knyter ihop fel trådar medan den inte berör logistiken i vad som faktiskt händer där.
Albin92
2019-01-10
Sammanfattningsvis: SEG. Det händer ju ingenting under hela filmen. Sjukt irriterande karaktärer också såsom den jobbiga ungen och huvudkaraktären. Hade gett den en 1:a om det inte var för att filmen ändå kändes ganska bekostad och säkerligen var uppskattad vid sin tid. Ångrar verkligen att jag såg den.
Knasiga-Lasse
2018-04-06
effekterna är bra men något mer positivt kan jag inte komma på om denna överskattade film.

2018-03-16
En riktig bra film som holder enn i dag og som ikke minst er like aktuell. +4.
2018-02-22
En av de bästa sci-fi-filmerna någonsin! Spännande från början till slut, snygga specialeffekter och bra skådespelare!
2018-01-01
Lite seg i börja, men filmen tar sig bra ,,,
Robkiller
2017-11-30
Klassisk sci-fi. Risiga skådespelare, fula effekter och ett tempo som gör det här rätt så tråkigt. Första halvan är tämligen värdelös, sen tar det sig lite...