2.6

Nefarious

På dagen för sin planerade avrättning får en dömd seriemördare en psykiatrisk utvärdering under vilken han hävdar att han är en demon, och hävdar vidare att innan deras tid är över kommer psykiatern att begå tre egna mord. Från personerna bakom bland annat God's Not Dead.

Originaltitel Nefarious
Regissör Chuck Konzelman, Cary Solomon
Manus Chuck Konzelman, Cary Solomon
Genre Thriller, Skräck
Skådespelare Sean Patrick Flanery, Jordan Belfi, Tom Ohmer, James Healy Jr., Glenn Beck, Robert Peters, Eric Hanson, Stelio Savante

NoWireHangers
2024-02-23
Filmen är över lag hyfsat välgjord rent tekniskt, men som alltid från den här manusförfattarduon (som den här gången även regisserat) är det religiösa (och stundvis politiska) budskapet allt annat än diskret. Filmen är i princip en 90 minuter lång reklamfilm för kristendomen med budskap som att abort och dödshjälp är mord och att allt som inte är kristet är demonisk ondska. Det blir rätt tröttsamt. Jordan Belfi gör en ganska bra insats som den skeptiske psykiatrikern. Sean Patrick Flanerys insats som den demonbesatte fången växlar mellan bra och på gränsen till dåligt, vilket kanske delvis kan skyllas på manuset och regin. Filmen avslutas med en lång scen där Belfis karaktär förklarar för Glenn Beck vad som hände i filmen, för den som inte förstod. 1,5
djonipony
2023-07-31
2.5. Börjar bra och håller tills "vår kille" vips tappar lugnet och blir ett nervvrak. Orimligt plötslig förändring och mindre intressant än att ha två starka parter som möts. Svagare andra halva hackar ner den från den trea som jag först hade. Märkliga väggar i huvudrummet - ska vi tro att den där plasten / sten-tapeten är sten, eller att de i fängelset på riktigt bryr sig om att fejka sten som någon pizzeria med tegeltapet? Uppskattar såklart att SPF's grabb har tre namn från verkliga mördare.