2.1

Seventh Son

John Gregory är den sjunde sonen till en sjunde son och den lokala väktaren. Han har under lång tid skyddat landet från onda krafter, men Gregory är inte ung längre och det är hög tid att finna en efterträdare. De flesta uttänkta har inte överlevt sin tid som lärling och nu står det sista hoppet till en ung bondpojke vid namn Thomas Ward. Kommer han att överleva utmaningen som de andra inte klarade av? Hans stora prövning kommer när den mäktiga och farliga häxan Mother Malkin rymmer från sin fångenskap.

Originaltitel Seventh Son
Regissör Sergej Bodrov
Manus Charles Leavitt, Steven Knight
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Ben Barnes, Jeff Bridges, Julianne Moore, Alicia Vikander, Antje Traue, Olivia Williams, John DeSantis, Kit Harington, Djimon Hounsou, Gerard Plunkett, Jason Scott Lee, Kandyse McClure, Luc Roderique, Zahf Paroo, Timothy Webber, Lilah Fitzgerald

Andreas_
2023-06-12
Detta var ett slöseri av tid tyvärr, tack och lov så slösade man inga pengar på skräpet genom att se den på Netflix när den passerade förbi ett litet tag, ska tydligen enligt Hollywood vara ett storslaget äventyrs epos baserat på en bokserie som tydligen är väldigt populär och antagligen då väldigt bra, har tyvärr inte läst böckerna själv men filmen är en pannkaka av allt det sämsta du kan tänka dig i en äventyrsfilm och med skådisar som antagligen bara är med för en stor lönecheck, för med alla dessa toppskådisar med så hade jag större förhoppningar, hade kanske gjort sig bättre som en serie som t.ex The Witcher eller en storslagen välgjord trilogi av filmer såsom Sagan om ringen filmerna men här krämar vi ihop som vanligt massa böcker i en halvlång film och tänker att det ska bli succé, slänger iväg 100mille på en oerfaren regissör av en sådan här typ av film och kastar in många kända namn så kommer det sälja tänker Hollywood, men vänta nu, fanns det ens en manusförfattare bakom denna? svårt att tro med tanke på att den är skriven ur det mest patetiska aspekt...kanske skulle vara bättre med AI manusförfattare i framtiden med tanke på hur lata dom verkar vara och noll fantasi över hur man ska skriva något intressant, pinsamt egentligen med tanke på att det är taget från böcker...hursomehelst, denna film tillför inget nytt alls, vi har sett allt förut och kan räkna ut handlingen efter dom första 10min av filmen, uppenbarligen är detta riktat till barn under 5 år gissar jag med tanke på hur mediokert allt är, sen har vi då stora skådisar med, vi har Ben Barnes, Jeff Bridges, Julianne Moore, Alicia Vikander, Olivia Williams, Kit Harington och Djimon Hounsou men ingen av dessa spelar sina roller så väl att dom kan rädda filmen eller göra den mer intressant...alla är toppskådisar och kan så mycket bättre än vad dom visar här dock, så tyvärr, detta är inget vidare, känner man att telefonen är intressantare att titta på än filmen så är det riktigt illa men visst går det att se om man verkligen bara älskar fantasy med klicheér eller inte hittar något annat roligt att se för stunden, rekommenderar att se om Sagan om ringen istället för lite riktigt välgjord fantasy än detta skräp, inte ens effekterna är något att hänga i granen och komma ihåg, t.o.m trailern var bättre än själva filmen...betyget blir en mycket mycket svag 2:a
isecore
2022-05-07
Dynga. Hur får sån här skit grönt ljus? Olidligt usel produktion, en handling som är så gott som obefintlig. Förvånansvärt bra skådisar men de har ju inget att jobba med för karaktärerna är komiskt usla och dialogen är om möjligt ännu mer usel. Skit rakt igenom.
NiklasK
2019-01-25
Jeff Bridges springer runt och gör bort sig. Synd.
Jockflake
2019-01-23
Vilken soppa.
sodomiten
2018-09-01
Känslan av b-film genomsyrar trots fina specialeffekter.
WillyV
2018-02-03
Underhållande till en viss grad, inte minst som ”stöld från andra filner bingo”.
Robkiller
2017-01-02
Fantasyäventyr för de yngre. Non-stop action, inte mycket handling att bekymra sig om och många välkända skådespelare som lyfter filmen, men verkar ha alldeles för lite att jobba med. I slutändan blir det underhållande med helt ok effekter, men som troligtvis är någonting som redan är bortglömd fem minuter efter att den har slutat.
2016-06-27
Bara för att det är fantasi så får det inte vara hur dumt och inkonsekvent som helst. Detta är hur dumt och inkonsekvent som helst. Och så en ultrafånig Romeo & Julia-affär på det. Men filmen har även sina bättre stunder. Dessvärre utplånades dessa av slutstriden. (3+/15)
lucius
2016-03-19
Ganska underhållande. Jeff Bridges gör en rolig variant av väktaren. Lite mörkare än boken som den förövrigt inte följer särskilt mycket.
conbe755
2016-03-05
Lite löjlig och halvdanna skådisinsatser ... men ungdomsfantasy utan så höga förväntningar är ju aldrig fel...gör det den ska