3.5

Sophies val

Sophie överlevde ett koncentrationsläger under andra världskriget och har nu hittat meningen med att leva vidare med Nathan, en sprudlande amerikansk jude som är besatt av förintelsen. Sophies och Nathans lycka äventyras av hennes förflutna och hans besatthet.

Originaltitel Sophie's Choice
Regissör Alan J Pakula
Manus Alan J Pakula, William Styron
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Meryl Streep, Kevin Kline, Peter MacNicol, Josh Mostel, Rita Karin, Robin Bartlett, Stephen D Newman, Greta Tucker, Günther Maria Halmer, Eugene Lipinski

Tatty
2020-10-04
Nja, inte riktigt min smak! Meryl Streep var tyvärr inte väldig bra i filmen. Långdragen film och även skådespelarna.
2019-02-21
Tråkigt nog lyckades inte detta engagera mig, inte ens Streep lyckades med det, hennes rollfigur var alltför spretig och lite konstgjord kändes det som. Sedan har vi Klines karaktär som han för all del gjorde bra, men kanske väl överdrivet och väldigt jobbig. Berättaren övertygade mig inte så vidare heller. Mot slutet grep berättelsen tag i mig, men det blev för lång sträcka dit.
andybrando
2018-10-29
Streeps rollprestation är enda skälet att se denna trogna men långsamma film. Med hjälp av följsam kamera utnyttjas Streep maximalt, men hennes insats kan inte bära upp hela filmen.
Dele
2018-03-12
Genomgående extremt proffsig film, om än på ganska beprövat (pretentiöst) manér.
2017-10-11
Stark film som berör många punkter...
nomourn
2017-09-04
Måste bara säga att Meryl Streep måste vara den bästa skådespelerskan som nånsin levt. Totalt hänförd av hennes insats i denna!
2016-10-23
Den här var faktiskt över förväntan.
Hypostas
2016-03-27
En oerhört gripande film som är värd en stark fyra i betyg. Meryl Streep är magnifik i huvudrollen, och även Kevin Kline imponerar.
Neuros
2016-01-19
Det är lite hjärteskärande att sätta ett lågt betyg på en film man verkligen kände för att se men sparat till ett bra tillfälle... Bara för att se en, ärligt talat, medioker film med bra skådespelare. Kärlekshistorien gör att jag har svårt att förlika mig med, eller ens förstå, karaktärernas val och personligheter. Det som blivit en bakgrundshistoria är det mest intressanta, men får ta baksäte för banalare "drama".
Hitschmidt
2015-05-30
Scenen när Sophie väljer är ett av det mest hjärtskärande och hemska jag sett.