Helan & Halvan

En av världens kändaste komediduor, Stan Laurel och Oliver Hardy, försöker återuppliva sina filmkarriärer med en teaterturné genom efterkrigstidens Storbritannien.

Originaltitel Stan & Ollie
Alternativ titel Stan and Ollie
Regissör Jon S Baird
Manus Jeff Pope
Genre Drama, Komedi, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Steve Coogan, John C Reilly, Shirley Henderson, Nina Arianda, Rufus Jones, Danny Huston, Joseph Balderrama, John Henshaw, Tapiwa Mugweni, Keith MacPherson, Stewart Alexander, Stephanie Hyam

Skapad 2020-06-01 av Stygga-Vargen
Jag gillar komikerduon Stan Laurel och Oliver Hardy, eller Helan & Halvan som de brukar kallas här i Sverige, och minns mycket väl när jag såg min första film med dem - det var sommaren 2007 och ...   Läs mer »

Björkman
2023-04-19
Lite svårbedömd. Å ena sidan är det fantastiskt castat med Coogan och Reilly som är lika originalen både till röst och utseende och därtill spelar rejält övertygande. Å andra sidan börjar berättelsen lite för sent i karriärerna. Intressant med dalande karriärer och fin skildring av hur livet kunde vara bakom kulisserna, men det är ju inte för den delen av karriären som de blivit älskade av så många. Sammanfattningsvis en stabil film med bra skådespeleri, men lite obalanserad. Jag känner mig ändå snäll och låter det precis väga över till en svag fyra nästan enbart för Coogans och Reillys klockrena prestationer.
2021-02-21
Segt och tråkigt.
finkan
2020-06-26
Den var bra men hade hoppats och trott att den skulle varit roligare. Minns filmerna från när en växte upp som roliga
2020-05-12
Var faktiskt över förväntan!
HerrNenne
2020-02-07
Började rätt blek men utvecklade sig till en fin skildring av vänskap och glädjen i det man gör.
2019-12-08
Mycket fin biografifilm, en av de bättre på senare år! Coogan och Reilly är båda fullkomligt lysande i rollerna, och det är engagerande hela vägen. Rörande, varmt och vid många tillfällen också riktigt roligt. Kanske blir det lite smetigt någon gång emellanåt, och den riktiga slutknäppen saknas, men överlag är detta en riktigt bra film och en av de bättre från 2018.
fridenpaden
2019-11-05
Jag är uppväxt på Helan och Halvan-filmer. Regniga dagar knäppte man på TV:n och om det inte var Flygsoldat 113 Bom eller Åsa-Nisse så kunde man ha turen att få se klassikerna "Vi fara till Sahara" eller "Svågrar". Oj vilka minnen. Det här är en väldigt fin film. Coogan och Reilly är riktigt bra. Nu är inte biografiska filmer mina favoriter men den fick mig att le.
2019-04-23
Mycket bra skådespeleri, framförallt av Coogan, hjälper till att lyfta den här filmen. Det är en ganska intressant historia om artistskap och vänskap. Den är underhållande och snyggt berättad och den blir riktigt fin på sina ställen. Stabilstark trea!
martineden
2019-04-13
Mycket härlig film med oväntat träffsäkra skådespelarprestationer av Coogan och Reilly, som verkligen fångar andan av radarparets dynamik och kemi. Ett smart skrivet manus som följer paret under slutet av deras karriärer med en rikt galleri av biroller. Mycket fint skådespel överlag och jag tycker att, även om filmen inte staplar biografiska fakta på varandra, att man får en mycket finstämd och komplex bild av relationen mellan dem och i relationen mellan deras fruar. Tidsandan och miljön är effektiv och filmen har en mycket raffinerad stilistisk ton som jag tilltalas mycket av. Mycket bra!!! 4.
Jannebanan
2019-04-07
Snygg och porträttlik men som helhet tyvärr ganska innehållslös.