The Agony and the Ecstasy of Phil Spector

Phil Spector är en av vår tids mest kända musikproducenter, berömd bland annat för sitt "wall of sound" och för att ha producerat The Ronettes, Tina Turner, John Lennon med flera. Den 13 april 2009 dömdes han för mord på den unga skådespelerskan Lana Clarkson. I filmen visas en intervju med honom några veckor innan rättegången och scener från själva rättegången.

Originaltitel The Agony and the Ecstasy of Phil Spector
Regissör Vikram Jayanti
Genre Dokumentär, 2000-tal

accatone
2011-07-15
Hela upplägget kändes fel. Att spela låtarna till klipp från rättegången med citat om musiken tagna ur biografin om honom, med Phil själv som berättare dessutom. Jag brukar ogilla att dokumentärer om folk från musikbranschen alltid går efter samma mall, men det här var för långt åt andra hållet.
Galivan
2011-06-26
Intressant och fängslande.
Rasmusmatte
2011-06-19
Jag måste säga att jag fick en helt annan bild av Phil Spector än jag hade innan. Må han vara självcentrerad men det går inte att komma ifrån att han är en stor konstnär. Dessa brukar vara självcenterade, Dock gav dokumentären en mänsklig bild av en genialisk musikkonstnär. Om han är skyldig eller inte känns inte angeläget att ta ställning till i denna dokumentär.
HerrFågelsaft
2011-06-18
Rätt kass dokumentär, men jag gillade försöket att köra intervju, rättegång och musik i en psykedelisk blandning. Piggade upp min TV-kväll. Hoppas han har det bra med Tvåmeters-Bubba på kåken.
mefisto
2011-06-17
Skyldig eller icke skyldig känns ändå som en sidofråga här. Hade nog önskat mindre fokus på rättegången, vad spelar det för roll... Tycker SVT hade goda belägg i kommentarerna, och det är ju ändå Public Service de sysslar med.
KimEkberg
2011-06-16
ja den där gula texten var sjuuukt störande, det var rena rama greenaway när man skulle koncentrera sig bland all skit som kom farande över hela tvn. själva phil spector var ju ganska jätterolig, speciellt när han skulle prata om sin egen frilla, men dokumentären var ju rent förjävligt dålig. att det ska vara så svårt att klippa ihop lite ljud och lite bild med varandra. det enda man fick se var låtar som man har hört tusen gånger tillsammans med phil spector som sitter tyst i rättsalen med fisknylle och slowmotion på sig. vad fan ska det vara frågan om? vad är det för skit?
svältaren
2011-06-16
Så oerhört sorgligt att SVT tar in så här oseriösa dokumentärer. Vems idé var det att låta en textremsa förklara för tittaren vilket mästerverk varje låt är? Någon aspirerande rockjournalist? Herregud.
gunnur
2011-06-16
Oerhört sjävcentrerad man, oerhört vinklad dokumentär till Spectors fördel vad gäller rättegången.