2.6

The Anarchists

Shanghai 1924, fem medlemmar av en rebellgrupp - Anarchists - söker frihet och ett samhälle utan auktoriteter, övermakt och förtryck. Gruppen utför terroruppdrag för att försöka pressa den Japanska regeringen att dra sig ur Korea. De skyr inga medel för att klara sina uppdrag, och sin överlevnad, men en dag förråds gruppen och en av medlemmarna blir dödad av en krypskytt.

Originaltitel Anakiseuteu Anarchists
Regissör Yu Young-shik
Manus Park Chan-wook
Genre Action, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Kim In-kwon, Jeong Jun-ho, Kim Sang-jung, Ye Ji-won, Jang Dong-gun

MilkMonkey
2007-02-23
distinkt: filmen må ha många historiska konstigheter, men anarkister i Kina (och Korea?) stod faktiskt närmare nationalisterna än kommunisterna. Vid tiden för denna film hade de första generationernas anarkister (som var rika utlandsstudenter) nästan helt absorberats av nationalistpartiet. (Så om något borde väl anarkister vara än mer desillusionerade vid denna tid) . . . annars håller jag med dig, jag hade gärna sett mer ideologi och politik
distinkt
2007-01-09
Var är klassperspektivet, hatet, kompromisslösheten, energin och intensiteten? En marginaliserad grupp som med drastiska metoder (okej för det, men det stördes av allt för många meningslösa relationsscener) snarare tycks kämpa för "sitt" land (och liberala ideal) än för ett klasslöst samhälle. Filmen förmedlar också en felaktig bild av anarkism kontra kommunism, den sätter dem i motsattsförhållanden, vilket visserligen ofta var fallet under den tiden men det framställs som ett permanent tillstånd. En film som hade alla förutsättningar att provocera lämnade mig mäkta besviken.
niebaotan
2006-08-13
Lite dålig struktur och ganska ointressant.
Kiba
2005-12-13
En schysst koreansk heroic bloodshed-rulle.