2.4

The Oxford Murders

På Oxford Universitet arbetar en professor och en student tillsammans för att stoppa potentiella seriemord som verkar hänga samman av matematiska symboler.

Originaltitel Crimes à Oxford
Regissör Álex de la Iglesia
Manus Jorge Guerricaechevarría
Genre Kriminalare, Romantik, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Elijah Wood, John Hurt, Leonor Watling, Julie Cox, Burn Gorman, Anna Massey, Jim Carter, Dominique Pinon

2013-04-15
Lika mycket tyngd som Hurt ger sina faschinerande karaktär, lika malplacerad känns Frodo som nån form av amerikansk intelligent student. Mord och mystik stulet ur den betydligt bättre Da Vinci-koden som till slut bara bler ett stort trassel. Plus för miljöerna kring universitetet, men den här trean är extremt svag.
sublim
2013-01-28
Underlig story, taffligt skådespeleri och ohållbar plot. Och utländska studenten är det mest överspelade jag sett. Å vem vill se Elijah Wood i sexscen? Urk!
C_Gable
2013-01-06
Jättebra! Gripande.
NtoNW
2013-01-06
Tyvärr alltför lite känsla för att jag ska tycka om filmen. Det blir liksom ingen spänning när allt ska berättas på ett så kyligt sätt, även om det passar in i diskussionen om sanningen kan vara logisk eller inte. Men då hade kontrasten känsla/intellekt fått vara mer uttalad.
snyltare
2012-06-28
Väldigt stolpiga dialoger här och där. Väldigt. Sen var det i och för sig kul med symbolerna. Min man trodde att det var ett långavsnitt av Numbers. Ja, typ. Roliga figurer i biroller, dock! Lite Amelie-känsla
jonbo
2012-05-10
Det är nåt trögt över hela filmen. En bunt intelligenta människor vill visa att de också kan göra underhållning men som glömt bort att de kunde dem inte.
2012-02-19
Ganska spännande och luriga mord men slutet kändes lite krystat. Sen har ju Elijah crazyeyes och det stör mig.
Goldi
2010-12-31
Rankar denna som en av mina botten 5 filmer.

2010-09-03
Taffligt skådespel och trots mitt intresse för matematik faller även manuset utan att väcka mitt engagemang. En trist och blek film. 1+
SalotSar
2010-04-23
Har potential men får aldrig fart.