3.8

Min pappa Toni Erdmann

Winfried bestämmer sig för att tina upp sin frostiga relation med dottern Ines genom att överraska henne med ett spontanbesök. Men Ines har fullt upp med att sy ihop ett komplext affärsprojekt, så att ta hand om sin skojfriske far är inte något hon prioriterar. Winfried tänker dock inte ge sig utan kamp och infiltrerar dotterns liv i rollen som den excentriske livsstilscoachen Toni Erdmann. Ett beslut som kommer att få oanade följder.

Originaltitel Toni Erdmann
Regissör Maren Ade
Manus Maren Ade
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Sandra Hüller, Peter Simonischek, Michael Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Pütter, Ingrid Bisu, Hadewych Minis, Lucy Russell, Victoria Cocias, Alexandru Papadopol, Victoria Malektorovych, Ingrid Burkhard, Jürg Löw, Ruth Reinecke, Vlad Ivanov

Sheepy
2022-11-27
Stark film med tydliga teman, men som samtidigt inte bankas in i åskådaren. Detta är i grunden inte en komedi utan skildrar brustna individer som på olika sätt inte kan vara sig själva. Sättet de hanterar det på skiljer sig dock brett. Både Sandra Hüller och Peter Simonischek är trovärdiga och gör mycket starka prestationer.
Jompalompier
2020-09-25
Jag kan inte BEGRIPA att den här har blivit så jävla hypead. Brunch-scenen och den efterföljande i parken är väldigt bra men i övrigt... Är minst en timme för lång.
myslas
2019-12-29
Det jag mest hänger upp mig på är att folk på allvar tycker att det här är en rolig film. Inte undra på att jag inte står ut med folk. Det här är ju djupt tragiskt på alla sätt och vis. Hur som helst är det en bra film men på någon "decenniets bästa"-lista hamnar den definitivt inte på för min del.
2019-06-30
Njae. Garvade inte direkt alls (kanske lite i nakenfest-sekvensen då) och filmen hade gott kunnat slopa en en hel timme av sin speltid och ändå fått fram sitt. Vad är det som är så fantastiskt? Känns som något man sett många gånger förut, fast i lägre tempo och mer ovisst slut. Måste erkänna mig mer eller mindre komplett oberörd. Levde inte upp till hypen.
converse
2018-08-15
Jag är säkert en utav många som inte förstod denna "komedi". Men den går att uppskattas ändå.
paninaro
2018-07-03
En av de allra roligaste filmerna jag sett på senare år, utan att den försöker vara det. Den lyckas dock med att skildra något fint, tragiskt och roligt på samma gång utan att på vägen tappa en tum av vilka figurerna är eller hur deras relationer fungerar eller inte fungerar.
Galivan
2018-02-06
Skådespeleriet är bra, hur de uppehåller en trovärdighet trots absurditeten. Men man får lite känslan av att alla håller masken, tills det mot slutet drivs längre och blir lite monty python-aktigt och inte längre känns på riktigt. Men välgjort, imponerande. 3+
LillaBlåaMus
2018-02-01
Den tog sig efterhand, men så fantastisk tycker jag inte att den var. 7/10.
La_suede
2018-01-31
Jag kommer definitivt fundera över denna film
2018-01-17
Smått annorlunda och som en kombination av två olika filmer. I början mest företagssnack, politik och sorg. Det fungerar dåligt för mig. Men sedan mer tragikomisk, bisarr och tänkvärd, vilket passar mig bättre. Annars välgjord och välspelad rakt igenom.