Tusen och en natt

Sultanen av Bagdad, Schahriar, måste en finna en fru innan nästa fullmåne annars överlåtes kungadömet till hans bror. Han bävar för att gifta sig igen och planerar därför att mörda sin hustru dagen efter bröllopet. Ämbetsmannen Jafars dotter ingår äktenskap med sultanen, medveten om planerna, men är övertygad om att vinna sultanens kärlek om hon berättar en fängslande historia natt efter natt.

Originaltitel Arabian Nights
Regissör Steve Barron
Manus Peter Barnes
Genre Fantasy, Familjefilm, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare John Leguizamo, Alan Bates, James Frain, Rufus Sewell, Jason Scott Lee, Mili Avital, Vanessa Mae, Dougray Scott, Jim Carter, Amira Casar, Andy Serkis

2016-09-24
Jag hade precis läst boken då jag såg denna filmatisering första gången och jag är faktiskt väldigt nöjd med denna film. Den återberättar några av de mest välkända sagorna tillsammans med ramberättelsen. Väldigt välgjort, snygga specialeffekter och bra skådespelare.
Merwinna
2016-04-18
Den bästa filmatisering av Tusen och en Natt jag sett, mycket fin! Väver skickligt ihop handlingen i sagorna Sheherazade berättar med ramhandlingen. Fångar atmosfären i den urgamla orientaliska sagovärlden, med magi, lyx, humor, tragedi och mänskliga dilemman som man kan känna igen sig i. Bra och passande skådespelare, vackra bilder och hyfsade specialeffekter.
dr.kristina
2008-09-30
För långsam - men ganska vackra kläder och en historia som är vacker o färgstark.Allmänbildande om inte annat...
WederLight
2008-08-24
Mycket bättre än vad jag trodde.
Hypostas
2007-08-28
Alltför amerikaniserad och lite seg ibland. Det känns väldigt mycket Hercules/Xena över Arabian nights även om denna TV-film håller lite högre klass. Hyfsad underhållning.
Kurosawafan
2007-04-09
halvdann version, för barnslig (anpassad timme US prime time)

2007-03-21
okej film, men lite för lång och seg stundtals..
Honeychurch
2007-03-05
Trevlig äventyrsunderhållning, perfekt på en ledig och regnig dag.
Ocean
2007-02-12
Filmen var faktiskt bättre än jag föreställde mig. Gillar historierna.
RoseNKnoT
2006-10-19