2.5

Two Lottery Tickets

Tre män i en rumänsk småstad är i akut behov av pengar och bestämmer sig för att prova lyckan genom att köpa en lott. De vinner jackpotten, men lotten blir stulen, och snart följer en kringelkrokig jakt efter tjuvarna.

Originaltitel Doua lozuri
Regissör Paul Negoescu
Manus Paul Negoescu
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Dorian Boguta, Dragos Bucur, Alexandru Papadopol, Andi Vasluianu, Serban Pavlu, Mircea Banu, Elisa Calin, Nora Cupcencu, Ioana Florentina Dimitriu, Elias Ferkin, Ligia Matei, Codin Maticiuc, Alexandru-Victor Nemteanu, Dragos Niamtu, Irina Noaptes, Codrina Patru, Popescu Tina

2022-05-16
Humor är kulturellt och allt det där, men den här rumänska komedin är åtminstone så pass nedtonad att man slipper ägna hela filmen åt att skaka på huvudet. Den känns också lite inspirerad av amerikansk indiehumor, om nu det ska ses som positivt eller negativt. En viss charm tycker jag hursomhelst att den har, och jag uppskattar dess brist på ängslighet. Lite blir det väl en odyssé genom det rumänska samhället, och även på det planet kan jag tycka att den blir lite givande. Men en del skratt och kreativitet till trots, så är mycket av humorn ganska medioker, och att de tre huvudpersonerna ska vara någon form av älskvärda dumskallar är heller inget som faller mig i smaken. Tvåan är någorlunda stark