3.3

Blådårar 2 - Vägen tillbaka

Nu börjar den långa kampen för att ta sig upp till Allsvenskan igen och Lasse har för avsikt att följa varenda match. Ibland blir dock inte allt som man har tänkt sig. Den unge talangen Zlatan Ibrahimovic får en viktig roll i laget. Hans beteende gör det dock inte helt lätt för hans omgivning. Han måste lära sig att tygla sitt temperament och framför allt måste han lära sig att fotboll är en lagsport.

Originaltitel Blådårar 2 - Vägen tillbaka
Alternativ titel Zlatan - den störste, the beginning
Regissör Magnus Gertten, Fredrik Gertten, Stefan Berg
Manus Patrik Forsberg
Genre Dokumentär, 2000-tal

amotherscrime
2017-08-11
Som alla säger, sämre än första. Fortfarande en härlig skildring av en både hemsk och samtidigt på något sätt fin tid i Malmösuppotrars hjärtan.
Raimo_1985
2016-03-29
Blådårar 1 är lite lite bättre men kul med mycket ung Zlatan :)
Roswall
2015-05-13
Zlatan lyfter den till en 4:a, i övrigt håller jag med de andra, den förra var bättre som helhet.
foppa99
2014-12-07
Zuperb
pungsnigel
2014-06-10
Kul o se Zlatan men höll verkligen inte samma nivå som första filmen. Lasse känns överspelat tillgjord.
StureStenhög
2014-03-08
Inte lika bra som första filmen, men en del av den filmens kvaliteter finns helt klart kvar här, själva inblicken i en fotbollsklubb är i sig fantastiskt intressant. Den här filmen blir ju också lite fotbollshistoriskt intressant i och med Zlatans medverkan, men samtidigt som det höjer upplevelsen, så tycker jag att lite för mycket fokus läggs på honom. Den första filmen lyckades otroligt bra med att ge en helhetsbild av klubbens alla delar, och det saknas här. Trots Zlatans medverkan är det fortfarande Lasse som är stjärnan dock, hans historia har tagit en mörkare väg denna gång, och det är ändå hedervärt av filmskaparna att de inte gottar sig i det, det är snarare en nedtonad skildring vi får. Hursomhelst, gillade man första filmen så bör man gilla även denna
yrkeschaufföre
2012-02-03
Jag är ointresserad av fotboll men det var kul å se en ung Zlatan.
Hypostas
2012-02-02
Kung Zlatan!
MrsSmiths
2012-01-31
Det börjar ju så bra...
Deepshit
2012-01-31
Intressant dokumentär om Malmös väg tillbaka till Allsvenskan. Här får man också se väldigt mycket material på en ung Zlatan innan han blev proffs i Europa. Det är intressant att följa honom, men själv såg jag den här dokumentären på SVT. Den var nedklippt till bara 60 min (originalet är 78 min). Jag undra hur mycket man har valt att lyfta fram Zlatan i SVT versionen, detta är så klart negativt då dokumentären inte enbart handlar om honom.