3.3

Vännerna

55-åriga Karen ligger död i sin lägenhet. Månader har gått utan att någon saknat henne. Boutredarna Annika och Samir kopplas in för att hitta eventuella anhöriga.

Originaltitel Vännerna
Alternativ titel Solitude
Regissör Beata Gårdeler
Manus Beata Gårdeler, Christian Augrell
Genre Drama, Kortfilm, 2010-tal
Skådespelare Anna Bjelkerud, Alexander Salzberger, Eva Melander, Mats Blomgren, Robin Keller

idaho1981
2019-07-07
Välspelad och intressant historia med bra slut.
AlbinWesley
2014-07-16
Det här var minsann något! Ensamheten och död. Osaknad. En sån mardröm. Fint, det var det!
hullarn
2014-07-11
Det är väl spelat och med fint foto. Och det börjar mycket gripande. Men det blir aningens klyschigt och för många karaktärer (exempelvis chefen) beter sig onaturligt cyniskt åt. Som helhet är det bra, men känns förenklat och en smula spretigt. Samt på något plan också som ogenomtänkt kritik mot dem som jobbar med döda.
HerrArne
2014-01-26
Anna Bjelkerud är de små medlens mästarinna som boutredare och lyfter novellfilmen till en gripande allmängiltig nivå.
timbo93
2014-01-26
Enastående! Väldigt obehagliga och täta första minuter. Välförtjänt vinnare.
larox
2014-01-25
Vilken rysare, ensamheten kan inte bli mer påtaglig, bortsett från en annan varelse, en ensam blå undulat. Förstår mycket väl att kortfilmen blev vinnare till "novellfilm 2014". Skräckinjagande skildring över ett flertal individers öde i ett välfärdsland som Sverige. Ingen som bryr sig, ingen som saknar...