Arne Dahl: Ont blod

Mitt under födelsedagsfirandet kommer larmet. En svensk man har hittats brutalt mördad på Newarks flygplats. Offret hade två djupa hål i halsen och mördaren sitter nu på ett plan på väg mot Stockholm. Med förtäckt identitet tar sig mördaren förbi polisen på Arlanda och Sverige har importerat sin första amerikanska seriemördare. A-gruppen famlar till en början i blindo och Hultin kallas till New York där hon i hemlighet får skrämmande information om "The Kentucky Killer".

Originaltitel Arne Dahl: Ont blod
Regissör Mani Maserrat-Agah
Manus Cecilia Börjlind, Rolf Börjlind
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Shanti Roney, Magnus Samuelsson, Claes Ljungmark, Irene Lindh, Matias Varela, Malin Arvidsson, Frida Hallgren, Bisse Unger, Källa Bie, Mats Blomgren, Filip Berg, Carl Kjellgren, Jimmy Lindström, Philip Lithner, Bo Svenson, George Harris, Shebly Niavarani, Niklas Åkerfelt, Sandra Andreis, Jordi Almeida, Gustav Deinoff, Lars-Erik Friberg, Philip Panov, Mats Qviström, Stephen Rappaport, Mohamed Said, César Sarachu, Mahmut Suvakci, Lotti Törnros, Victor von Schirach, Anna Åström

2021-03-01
Långsökt story...Kändes förövrigt extremt tam. Men ändå skoj att dom dammar av den klassiska serie-mördar hypen som varit så populär genom tiderna...

2016-01-02
Bra story selv om det er litt si så der med troverdigheten. Gunnar best. +3.
2015-01-10
Jag tycker det finns mycket kompetens och förmåga här. Problemet är dock att med en spellängd på tre timmar så drar man ut på historien onödigt mycket. Jag kunde gärna avvara 30-45 minuter. Kul är det att se Magnus "världens starkaste man" Samuelsson i en av de regelbundna rollerna. Han gör absolut inte bort sig utan fungerar lika bra som de andra. Jag vet inte om det säger något om Samuelsson förmåga eller övriga svenska skådespelares oförmåga. 2+

2014-07-06
I mina ögon bättre än den första filmen. Riktigt bra faktiskt. Bra manus. Spännande svensk thriller. 7/10.
2013-06-03
Det här var åtminstone bättre än första filmen, men speciellt bra är det fortfarande inte. Det faktum att persongalleriet är fullkomligt bedrövligt och skådespeleriet är riktigt dåligt överlag gör ju att grundförutsättningarna för att göra nånting bra aldrig finns här. Som sämst är filmen när de ska snacka lite så där avslappnat för att visa att poliser minsann är människor de också. Men storyn är iaf bättre den här gången, den hänger ihop bra och man är hela tiden intresserad av att se den rullas upp. Slutet är väldigt trött på ett typiskt svenskt vis dock, man hade chansen att göra en moraliskt gråskalig film, men det vågade man förstås inte
2013-06-02
Lite bättre än den första, men fortfarande väldigt dåligt skådespel. Det känns som om var och en är isolerad utan komminikation till sina motspelare och vissa är är sämra än andra. Sedan kan jag tycka att våldet är för utstuderat och onödigt, men själva historien var faktiskt helt ok.
Zebulonm
2013-04-21
Gillar den här serien hittills. är smått överraskad över samuelssons goda skådespelartalang, han är inte bara stark. tycker storyn var bra o höll hela vägen.....
ClintanTheKing
2012-12-12
Inte fullt lika bra som första filmen. Men "Ont blod" håller ändå rätt bra klass, iaf stundvis. "Upp till toppen av berget" nästa!
Beatrice1
2012-11-26
Dialogen är pinsamt usel, men handlingen ok och slutet inte helt uppenbart.
ulke666
2012-11-22
Trots att Arne Dahl 2: Ont Blod är lite mörkare än den första så når den inte riktigt upp till samma standard. Transportsträckorna är oändliga och mot slutet var det lite rörigt (eller var det jag som var ointresserad?). Kul att få lite mer story på Stridsmannen iallafall, var lite orolig att äventyret i Lettland tog kål på honom.