2.5

Badarna

En frodig jämtländsk berättelse om frustrerande människor i en avfolkningsbygd, där sågen, järnhandeln och alkoholistanstalten utgör centrum.

Originaltitel Badarna
Regissör Yngve Gamlin
Manus Yngve Gamlin, Lars Ardelius
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Ingrid Thulin, Halvar Björk, Gunilla Olsson, Björn Gustafson, Åke Lindström, Betty Tuvén, Stig Engström, Gustaf Färingborg, Leif Hedberg, Göthe Grefbo, Tommy Johnson, Lars Andersson

RustyFilm
2019-01-23
Förlagan är en bokroman (titel ”Rök”, ff. Lars Ardelius). Ardelius står även för filmmanuset tillsammans med Yngve Gamlin. Manuset tar upp dramatiska ämnen som alkoholism, avveckling, otrohet och våldtäkt. Men p.g.a. återhållsam regi (Yngve Gamlin) blir utförandet ganska så halvdant vad gäller dramatik och uttryck. Kass filmmusik och väldigt lite bad ere oxå.
2018-08-30
En slätstruken gammal rulle, men jag gillar iaf de genuint skildrade miljöerna, och temat kring landsbygdsdöden känns ju aktuellt än idag. En del kul dialog blir det också ("vissa tror på ett liv efter detta, jag tror inte ens på det här"). Men i övrigt är allt lite för ofokuserat, och tyvärr inte så engagerande heller. Enskilda scener är bra, men något riktigt flyt infinner sig aldrig. Jag anade när jag såg den att den var baserad på en bok, vilket den också visade sig vara, för känslan var att någonting hade tappats bort längs vägen. Mycket badande blir det inte heller, ifall någon funderade på att se den av den anledningen
2016-02-09
Jag instämmer i att det är en bra tidsskildring och tycker att den fångar småortskänslan. Sedan uppskattar jag såna här filmer som sticker ut lite och inte bara följer en utstakad väg. Nästan alla män i filmen framställs som perversa typer och filmen är ovanligt frispråkig för sin tid. Tragiken och misären skildras på ett medvetet komiskt vis. Man tillåts att skratta åt eländet.
monsterpop
2014-02-25
en norrländsk gummo? jag gillar't!
NtoNW
2012-09-18
Den här filmen överraskade mig genom sin kvalitet och skådespelarnas prestationer. Gillar både tidsandan och att man vågar visa livet som det förmodligen tedde sig i samhällen som sakta avfolkades. Snudd på fyra.
sirkurt
2012-06-06
Lite udda men inte särskilt bra. Kul med Ingrid Thulin men annars är det mest segt, handlingslöst och amatörmässigt gjort och funkar varken som drama eller komedi. Känns som att det finns någon slags intressant grundhistoria i botten men den får inte riktigt liv. Blir däremot bättre mot slutet som är ganska hemskt.
2010-06-24
Jag fick kännslan av att vara en person som bara går förbi och bevittnar händelser i några andras liv, dvs ganska lite handling.
kennert
2010-05-22
Ett tidsdokument.
produr
2010-05-17
Män är svin och landsbygden är var ett stort svart hål.Kul som tidsdokument och bra skådespeleri och kul att se en ung Björn Gustavsson men filmen faller mig inte i smaken.Halvar Björk fick en guldbagge tydligen.Skådespelarna är överlag väldigt bra men det räddar tyvärr inte den här filmen från att få en iallafall stark etta
Kurganen
2010-05-17
Badarna är en typ av Badjävlar med allt vad det innebär av politik och svensk frimodighet. Det enda som sklijer är kvaliteten. Badarna är betydligt mer ointressant än världens bästa film, Badjävlar. Emellertid saknas inte charm och som tidsdokument är den intressant. Kul är det också att så många skådisar från världens bästa TV-serie (Hem till byn, alltså) återfinns i filmen.