3.7

Civil War

Under ett modernt inbördeskrig i USA har 19 delstater brutit med staten, och strider råder över stora delar av landet. En grupp journalister försöker ta sig genom striderna till Washington DC, samtidigt som USA:s president för öppet krig mot de utbrytande delstaterna.

Originaltitel Civil War
Regissör Alex Garland
Manus Alex Garland
Genre Drama, Action
Skådespelare Kirsten Dunst, Wagner Moura, Jefferson White, Nick Offerman, Nelson Lee, Jesse Plemons, Evan Lai, Cailee Spaeny, Stephen McKinley Henderson, Vince Pisani, Greg Hill, Edmund Donovan, Sonoya Mizuno

karlmats
2024-04-29
En film som ändå verkar väcka en massa känslor. Det är snyggt filmat och vissa scener är riktigt bra, jag gillar överlag Dunsts karaktär och insats här. Men nånstans känns jag lite lurad på konfekten då det saknas någon vidare kontext till allt som händer. Det känns ju helt klart som en sågning av Trump och hans MAGA-anhängare och det är väl därför de är lite arga på det här, men samtidigt är det väl maskerat och jag antar att man skulle lika gärna kunna argumentera för motsatsen. Det blir vagt och då känns det heller inte som en riktig värld Garland visar upp. Istället får man nog slänga ut all politisk allegori och se det som en skildring av ett gäng journalister som gör sin grej, det är nog så spännande ibland men det känns också lite tomt. Jag ser också framför mig att Garland är jävligt nöjd med sig själv och det gör att jag hellre avrundar nedåt än uppåt den här gången. Men nog kommer filmen att öka på den polarisering som jag tror att han försöker kritisera, på så vis blir han väl mest en allmän uppfuckare och det kan man ju tycka vad man vill om. En stark 2a känns rimligt.
PeterTheW
2024-04-17
Hade gärna sett den något längre, men lätt Garlands bästa film!
HerrNenne
2024-04-15
Kompetent. Några väldigt starka och riktigt bra scener. Kunde gärna nått högre, fick inte mycket känsla av inbördeskrig.