2.4

Den 13:e krigaren

Unge mannen Ibn har blivit förvisad ur Bagdad efter en kärlekshistoria med en av sultanens älskarinnor. På vägen möter han en grupp nordiska krigare som slagit läger. En kunglig budbärare kommer till dem med ett meddelande om att de måste vända hem, eftersom en mystisk fiende hemsöker deras land.

Originaltitel The 13th Warrior
Alternativ titel The Thirteenth Warrior
Regissör John McTiernan
Manus William Wisher Jr, Warren Lewis
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Antonio Banderas, Sven Wollter, Maria Bonnevie, Omar Sharif, Sven-Ole Thorsen, Tony Curran, Erick Avari, Diane Venora, Vladimir Kulich, Dennis Storhøi, Anders T Andersen, Richard Bremmer, Mischa Hausserman, Neil Maffin, Asbjørn 'Bear' Riis, Clive Russell, Daniel Southern, Oliver Sveinall, Albie Woodington, John DeSantis, Richard Ooms

Skapad 2019-12-05 av EvilNed
Baserad på boken \"Eaters of the Dead\" av Michael Chricton. Filmen avviker på en del ställen från handlingen i boken, men i det stora hela är den ganska trogen källmaterialet. I boken är det d...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av connya
Antonio Banderas spelar en krigare i en film där jag i alla fall inte hittade mycket till handling. Det känns som om det mest är transportsträckor till underhållande slagsmål. Nu är ju det i...   Läs mer »

2018-03-11
Alldeles för seg för min smak.
yaxez
2015-02-12
Ulfric Stormcloak på äventyr med Puss in Boots, what's not to like?
2014-11-08
En film med goda förutsättningar; okej skådespelare (där det svenska inslaget upprätthålls av Sven Wollter och Maria Bonnevie), stor budget och mäktigt landskap. Av detta blev egentligen varken hackat eller malet. En kufisk blandning av historiska epoker pressas in i en konstig intrig med en kannibalistisk björndyrkande stam.
tystponce
2013-08-21
Många luckor i handlingen men fan, den tål ju att ses ändå. Bättre än vad folk säger.
syltkatt
2013-04-18
JEJ skall bli den förste mann
Rune2000
2013-03-18
Jag har hört lite blandat kritik kring denna film. Många brukar kalla den för John McTiernans första flopp efter en hel decennium av minnesvärda produktioner, som började med "Predator" (1987). Personligen blev jag positivt överraskad av denna film. Visserligen långt ifrån ett mästerverk men helt klart en sevärd filmupplevelse!
Tigra
2013-01-12
Tyckte språkövergången var smart till skillnad från de flesta filmer där alla nationaliteter magiskt pratar engelska.
Podpolkovnik
2012-02-16
Uruselt. Nästan rakt igenom. Den enda behållningen var kamrat Wolters gästspel!
Bankoofer
2012-01-24
nästan en trea men historian är lite för mycket och manus saknar en del. Har ett visst underhållningsvärde.
slitenskiten
2012-01-18
guilty pleasure... så kass att den är kult och ses om då och då :D