3.2

En enkel plan

Av en slump hittar Hank, Jacob och Lou ett störtat flygplan i det öde Michigan. I planet ligger en död pilot och fyra miljoner dollar i kontanter. De tre beslutar sig för att behålla pengarna, och avtalar att inte använda dem förrän det lugnat ner sig lite. Men ingenting lugnar ned sig. Så mycket pengar har alltid en ägare, och samtidigt börjar de tre misstänka varandra för att inte kunna hålla tyst.

Originaltitel A Simple Plan
Regissör Sam Raimi
Manus Scott B Smith
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 90-tal
Skådespelare Bill Paxton, Billy Bob Thornton, Bridget Fonda, Brent Briscoe, Jack Walsh, Chelcie Ross, Becky Ann Baker, Gary Cole, Tom Carey

Skapad 2019-10-08 av Solidus
Handlingen till ”En enkel plan” (1998) kretsar kring två bröder, Hank och Jacob Mitchell (Bill Paxton och Billy Bob Thornton), vars enda gemensamma nämnare är deras efternamn. Hank har fast inko...   Läs mer »

2016-11-14
Den här filmen är snarare en parodi på thriller/kriminalare-genren än en renodlad thriller/kriminalare för den är snarare rolig än spännande. Därmed inte sagt att det inte händer några spännande saker under filmens gång, för det gör det. Den är både rolig och spännande, men humor-biten dominerar. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Lotso
2015-12-06
I sin helhet är detta en mycket välspelad film med en handling som investerar en. Jag personligen älskar budskapet filmen försöker förmedla och berätta. Kemin mellan Bill Paxton och Billy Bob Thornton var väl värt det bara det. Problemet för mig låg i den mer seriösa tonen. När du har en regissör som Sam Raimi och vissa scener som påminner om något från en Coen bröderna film eller till och med Evil Dead, så tycker jag att gå riktningen och göra detta till en svart komedi hade varit mer lyckat. Fast sen och andra sidan hade säkert folk bara förknippat den med en Fargo wanna-be. Jag är i vart fall inte ledsen över att jag såg den, snarare tvärtom.
Sarakin76
2015-08-26
Nesten 5.
annihilat0r
2015-08-13
"A Simple Plan" är verkligen ett lyckat verk om människans komplexa relation till pengar. Som balsam för själen att kliva in i Michigans ödemark ett tag. Dessutom nästan orimligt starka skådespelare. Bill Paxton visar sin kaliber, samtidigt som Billy Bob Thornton skickligt gestaltar en smått huvudlös karaktär. Nej, denna film kunde inte blivit bättre än den blev.
F-M-J
2015-02-09
En enkel historia om pengars kraft att förgöra och förpesta vänskapsband lika tjockt som blod. Skådespelarinsatserna är stabila och det finns namn av rang att plocka bland aktörerna. Raimi är en intressant regissör som legat bakom projekt värda en närmare titt. Detta är en av dem, även om det inte är en super spännande thriller/drama så kändes tiden ändå väl investerad.
2014-11-19
En smått genial historia om människans oförmåga att samarbeta när pengar är inblandat. Tycker att hela den onda spiral som oundvikligt krossar alla är så bra skildrat att jag var nära att sätta ett riktigt bra betyg men det fattas ändå något. Nåja, bra skådespeleri och en riktigt bra story gör filmen ändå sevärd. 3+
Andreas_
2014-05-19
Förstår inte vad folk dillar om här...för den stora behållningen är Bill Paxton och Billy Bob Thornton...dom är helt suveränt lysande båda två i annars ganska medelmåttig film...men tack vare deras prestationer så höjer sig filmen ett snäpp. Även Bridget Fonda är bra och Danny Elfmans fantastiska och stämningsfulla bakgrundsmusik är helt briljant och passar perfekt in för att hålla stämningen på topp filmen igenom. Filmens manus är inte så märkvärdigt och jag tycker att man kan förvänta sig mer av en regissör som Sam Raimi, även 1998, men skådisarna håller intresset vid liv, tycker att det luktade oscars lång väg om speciellt BBT men även om Paxton (kom inte ihåg om någon vann något). Har tyvärr inte läst boken heller och kan inte jämföra med filmen, men dom kommentarer jag har läst ifrån dom som har läst boken, så ligger tydligen filmen rejält i lä, för boken ska visst vara grymt bra. Men filmen håller än idag väldigt bra och förtjänar helt klart en svag 4:a i betyg. Rekommenderas om man är sugen på en liten småstadskriminalare.
LacombeLucien
2014-05-10
Minns som ok.
Dutch
2014-01-06
Fan vad ful han är
Boondock_saint
2013-05-30
Inte en särskilt bra film. Men Billy Bob Thornton är riktigt bra. Vad hopplöst allting blev.