3.4

Hemkomsten

Sallys make är ute i kriget, och själv börjar hon arbeta på ett sjukhus för krigsveteraner. Där träffar hon patienten Luke, som är förlamad i båda benen, och hon faller för honom.

Originaltitel Coming Home
Regissör Hal Ashby
Manus Waldo Salt, Robert C Jones, Nancy Dowd, Rudy Wurlitzer
Genre Drama, Romantik, Krig, 70-tal
Skådespelare Jon Voight, Robert Ginty, Jane Fonda, Bruce Dern, Robert Carradine, Penelope Milford

2018-07-14
Många kända gamla artister och grupper i soundtracket, som exempelvis Beatles, Dylan och Joplin. Musiken är starkare än filmen och den spelas i tid och otid, vilket stjäl en del fokus från handlingen. Annars stabilt och välspelat, men ingen ögonbrynshöjare. En klar trea.
Raimo_1985
2017-12-18
Det här är verkligen en bra film. Utsökt skådespeleri av underbara Jane Fonda, Jon Voight och Bruce Dern. Den är oerhört sorgligt och jag tycker den porträtterar utomordentligt hur amerikanska samhället slarvar med att ta hand om sina krigsveteraner.
2015-01-06
Detta är en klart kompetent skriven och berättad historia som engagerar och får mig att känna men dock inte tilld en grad att jag skulle säga att jag älskar denna film. Vad jag dock älskar med denna film är prestationerna från Jon Voight och Jane Fonda. Wow, vad bra de är här. Jag föll stenhårt för deras förmåga som skådespelare och hur de levandegör sina karaktärer. Jag älskar också alla de fantastiska låtar som de har stoppat in i denna film. Jag sitter och väntar på nästa låt under filmen.
2014-11-17
Jane Fonda väntar på sin make (Bruce Dern) som krigar i Vietnam och börjar under tiden bli alltmer bekant med en förlamad veteran (Jon Voigt). Bra, men traditionellt. Voigt är riktigt bra, Fonda likaså men Dern spelar över. Samma år kom dock Deer Hunter och den fångade dock dessa känslor bättre.
johnaleks
2013-08-14
som väntat småtråkigt med handikappsentimentaliteten men Jane charmar mig som alltid
Astrojacob
2013-04-25
1979 kom både Deer Hunter och denna på temat Vietnam. Voight o Fonda vann Oscar men Deer Hunter Bästa Film. Detta var starkt och provocerande men håller ändå denna aningen under Deer Hunter. Stark Fyra.
Sznax
2011-07-18
Egentligen är det ingen vidare film. Manuset är fantasilöst under lång bitar och går igenom alla klassiska bitar för en sådan här film. Men Voigt och Fonda gör sina roller riktigt bra och lyckas skapa trovärdighet i filmen. Sedan skall man ju inte ens tala om det snuskigt bra soundtracket. Det kan mycket väl vara det bästa någonsin, man trodde inte sina öron varje gång en ny låt började spelas (Dylan, S&G, Stones och Beatles i samma film!). Betyg 6.8
KimEkberg
2006-09-19
Yes! Brabra. Mycket bra musik även. Lite krasskt anpassad på sina ställen. Men vilken tracklist!
tripphelorn
2006-07-21
ra film med lysande skådespel.
Kirikou
2006-06-02
Fonda lyser som alltid. I mytt tycke, en vääldigt realistisk skildring.