1.9

Hälsingar

Henning Olssons gamla folkskådespel Hälsingar ligger till grund för denna film. Utefter en landsväg i Hälsingland kör Jonas i övergården fram med våldsam fart. Med sin hästdragna trilla stöter han till bärplockande Birgit så hon faller omkull. Han stannar och hjälper henne upp, ger henne två kronor för sveda och värk och ett löfte om en plats på gården.

Originaltitel Hälsingar
Regissör Ivar Johansson
Manus Ivar Johansson
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Inga Tidblad, Sten Lindgren, Sven Bergvall, Hilda Castegren, Frank Sundström, Henning Ohlsson, Karin Ekelund, Edith Ernholm, Kaj Aspegren, Hjalmar Peters, Emmy Albiin, Bror Olsson, Carl Deurell, Hugo Björne, Gösta Ericsson

kennert
2010-09-12
Väldigt grovt tillyxat,utan vidare hoppar man fram i tiden utan att klargöra orsaken.
Mareld
2008-07-25
Jag finner inga ord. De två första kommentarerna sammanfattar väl rätt väl. "En plötslig rom rövar lika plötsligt bort barnet"-episoden var ju oväntad i alla fall. Vad kom han ifrån? 33 kanske är den där gränsperioden då det blivit gammalt med troll men fortfarande är reko att skylla allt på zigenare. Till filmens försvar kan man väl säga att blandningen mellan näverlurar, inskränkta bönder och barrskog är en ganska passande bild av Hälsingland. 16 år går och ingenting har hänt.
sofieL
2007-07-11
en förtjusande film.
bingibanan
2006-03-16
inget mästerverk direkt. men ganska underhållande för att den är så fånig och grovt tillyxad. fina miljöer också.
djonipony
2004-01-11
87 min? TV4+'s version var 65 typ... fast d va bra; bilden o ljudet sög (i och med filmens ålder) och fotot var, liksom i den andra -33-filmen jag såg förut, horribelt emellanåt. Man såg ju ibland bara halva huvuden!? Typ som en stumfilm egentligen; de vräker på ¨med påfrestande, hög o dramatisk musik i alla scener utan dialog - varför? Filmen hoppar dessutom 16 år i storyn o Inga Tidblad ser likadan ut...