3.5

Indiana Jones och det sista korståget

Alla tiders äventyrare, den oöverträffade Indiana Jones, hamnar i nazisternas våld i en rafflande actionfilm. Den här gången är Indiana på jakt efter den heliga graalen, en skräckfylld utmaning som leder till rader av hissnande sammandrabbningar. Färden går via Venedig och Berlin till Nordafrika, och spänningen når sin kulmen när vår hjälte försöker frita sin gamle far.

Originaltitel Indiana Jones and the Last Crusade
Regissör Steven Spielberg
Manus Jeffrey Boam
Genre Äventyr, Action, 80-tal
Skådespelare Harrison Ford, Sean Connery, Denholm Elliott, Alison Doody, John Rhys-Davies, Julian Glover, River Phoenix, Michael Byrne, Kevork Malikyan

Skapad 2019-10-19 av BeforeYouDie
Den hattbeklädda arkeologen med piskan redo, är återigen tillbaka för nya äventyr. Indiana Jones och det sista korståget, som blir den tredje filmen i ordningen, återgår till mallen för den f...   Läs mer »

päronanton
2019-06-15
Jag tycker denna är riktigt bra! Helt klart bättre än 2 an.
deswhip
2019-04-21
Första filmen: Originalet och bäst! Charmig, rolig och spännande äventyrsaction mycket bra när den kom och den håller fortfarande. Harrison Ford är riktigt bra i sin roll, fyra i betyg. Andra filmen: Inte alls lika bra som ettan, till och med lite larvig i jämförelse, överdrivet och orealistiskt, tvåa i betyg. Tredje filmen: Man hittar tillbaka till en mer seriös ton. Bra action och stundtals ganska rolig, men saknar lite av magin i ettan, trea i betyg.
Pi-R
2018-11-05
Till skillnad från ”De fördömdas tempel” så är ”Det sista korståget” en värdig uppföljare till ”Jakten på den försvunna skatten”. Den är visserligen på flera sätt väl lik den första filmen, och lyckas sällan matcha den – undantaget allt det som Sean Connery tillför i rollen som pappa Jones, såväl i form av rent skådespeleri, som i relation till Ford/Indy. Filmen når inte riktigt hela vägen fram på samma sätt som originalet, den känns aldrig riktigt lika ballsy, men gedigen matinéunderhållning är det utan tvekan. Och ett par ordentliga LOL-ögonblick
Solidus
2017-04-16
Det är kul att Spielberg ville be sin publik om ursäkt för "Indiana Jones och de fördömdas tempel" och gjorde därför den här filmen. Det är en avsevärt förbättring (då ska det ändå sägas att del 2 är en bra film, men den har sina brister). "Indiana Jones och det sista korståget" bjuder på ett storslaget äventyr med själen från första filmen: nazister och religiösa övernaturligheter. Jag vet inte hur många gånger jag har sett filmen, men varje gång jag ser den tredje delen om vår favoritarkeolog så skrattar jag åt filmens skämt och njuter av dess actionelement. Spielberg har fått allt rätt och att ta in Connery som pappa Jones var ett mästerligt val. Kemin mellan Connery och Ford är en fröjd för ögat och det är där det blir en extra nyans över filmen, då den lyckas behandla far och son relation mycket värdigt. Det här en av världens bästa äventyrsfilmer. Jag älskar Steven Spielberg.
Applekingen
2017-03-25
Betydligt bättre än 2:an för känslorna man fick i första filmen kommer tillbaka här. Några karaktärer som var med i första filmen kommer tillbaka också. Det som gör den här filmen till den bästa i serien är far och son relationen.
Scrapop
2017-01-07
Klart svagare än de två första filmerna. Dessutom tycker jag att mycket slarvas bort med en massa larvigt nonsen och att man återanvänder gamla grepp från de tidigare filmerna. Trean i betyg är svag.

2016-10-13
Min favorit-Indiana. Underhållande så det förslår. När de rider iväg i horisonten till det underbara themet i slutet av filmen, ja, då gråter Senaten.
Tatty
2016-03-26
Lika bra och spännande som den första och andra filmen. Harrison Ford är fortfarande jätte bra som vanligt.
Zarquon
2016-02-20
En del kul, men en del tröttsamt, och en del slarv.
Fläskkäft
2015-05-08
Kompisens bror hade fått med sig en halvsunkig piratkopia på vhs av denna film efter en vistelse på Cypern, en så kallad Cypernkopia alltså. Jag vart väldigt besviken efter första titten, jag ville ha "Indiana Jones och de fördömdas tempel del 2" men fick nånting helt annat. Såg den senare på bio, samma känsla där tyvärr. Det tog flera år och flera tittar innan jag verkligen började uppskatta "Det sista korståget". Idag hamnar den direkt efter del 1 som fortfarande är favoriten i serien. Ford och Connery(två av mina personliga favoriter) har ett härligt samspel både gällande de mer komiska scenerna, men även de allvarligare. Påkostat och ett skickligt hantverk må jag säga även om vissa effekter har åldrats en del. Fyndigt manus med färgstarka karaktärer. Följer inte mallen till 100 utan avviker lite vilket jag gillar skarpt. Artefakter i all ära men att finna en förälder/son måste ju slå alla tänkbara föremål... John Williams musik glänser och jag anser att hans musik till denna film är bland det bästa han har gjort, stor njutning. Spielberg och Lucas bjuder på stor underhållning!