3.5

Indiana Jones och det sista korståget

Alla tiders äventyrare, den oöverträffade Indiana Jones, hamnar i nazisternas våld i en rafflande actionfilm. Den här gången är Indiana på jakt efter den heliga graalen, en skräckfylld utmaning som leder till rader av hissnande sammandrabbningar. Färden går via Venedig och Berlin till Nordafrika, och spänningen når sin kulmen när vår hjälte försöker frita sin gamle far.

Originaltitel Indiana Jones and the Last Crusade
Regissör Steven Spielberg
Manus Jeffrey Boam
Genre Action, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Harrison Ford, Sean Connery, Denholm Elliott, Alison Doody, John Rhys-Davies, Julian Glover, River Phoenix, Michael Byrne, Kevork Malikyan

Skapad 2019-12-09 av BeforeYouDie
Den hattbeklädda arkeologen med piskan redo, är återigen tillbaka för nya äventyr. Indiana Jones och det sista korståget, som blir den tredje filmen i ordningen, återgår till mallen för den f...   Läs mer »

Ful_fisk
2022-04-27
Alla dyrkar ettan, och tvåan är flitigt omdebatterad. Trean tycks vara den som alla respekterar men inte talar så mycket om. För min del är det den klart bästa. Tempot och underhållningsnivån är verkligen perfekt här, och balansen mellan humor och allvar likaså. Samspelet mellan Ford och Jones är sagolikt, och birollsregistret utmärkt. Avslutar trilogin fenomenalt genom att göra allt som var bra föregångarna helt perfekt. En av de bästa filmerna i sitt slag som någonsin gjorts. Och så John Williams i högform på det. Kan bara bli en femma!
sodomiten
2021-01-01
Det bär emot att säga det, men Indiana Jones filmerna från 80-talet håller inte längre för att visas på bästa sändningstid. Det som en gång var en häftig äventyrsfilm har passerat bäst före datum.
päronanton
2019-06-15
Jag tycker denna är riktigt bra! Helt klart bättre än 2 an.
deswhip
2019-04-21
Första filmen: Originalet och bäst! Charmig, rolig och spännande äventyrsaction mycket bra när den kom och den håller fortfarande. Harrison Ford är riktigt bra i sin roll, fyra i betyg. Andra filmen: Inte alls lika bra som ettan, till och med lite larvig i jämförelse, överdrivet och orealistiskt, tvåa i betyg. Tredje filmen: Man hittar tillbaka till en mer seriös ton. Bra action och stundtals ganska rolig, men saknar lite av magin i ettan, trea i betyg.
Pi-R
2018-11-05
Till skillnad från ”De fördömdas tempel” så är ”Det sista korståget” en värdig uppföljare till ”Jakten på den försvunna skatten”. Den är visserligen på flera sätt väl lik den första filmen, och lyckas sällan matcha den – undantaget allt det som Sean Connery tillför i rollen som pappa Jones, såväl i form av rent skådespeleri, som i relation till Ford/Indy. Filmen når inte riktigt hela vägen fram på samma sätt som originalet, den känns aldrig riktigt lika ballsy, men gedigen matinéunderhållning är det utan tvekan. Och ett par ordentliga LOL-ögonblick
Applekingen
2017-03-25
Betydligt bättre än 2:an för känslorna man fick i första filmen kommer tillbaka här. Några karaktärer som var med i första filmen kommer tillbaka också. Det som gör den här filmen till den bästa i serien är far och son relationen.
Scrapop
2017-01-07
Klart svagare än de två första filmerna. Dessutom tycker jag att mycket slarvas bort med en massa larvigt nonsen och att man återanvänder gamla grepp från de tidigare filmerna. Trean i betyg är svag.

2016-10-13
Min favorit-Indiana. Underhållande så det förslår. När de rider iväg i horisonten till det underbara themet i slutet av filmen, ja, då gråter Senaten.
Tatty
2016-03-26
Lika bra och spännande som den första och andra filmen. Harrison Ford är fortfarande jätte bra som vanligt.
Zarquon
2016-02-20
En del kul, men en del tröttsamt, och en del slarv.