3.2

JFK

En åklagares kamp för att finna sanningen bakom mordet på president John F Kennedy visar sig snart vara en till synes omöjlig uppgift. Högt uppsatta människor, varav vissa fortfarande är beredda att berätta vad de vet, grillas hårt av den undersökande åklagaren, och även om många år går samlar han upp all information han kan för att kanske slutligen kunna lägga fram bevis som talar för sig själva. Bevis som kan berätta vad som verkligen hände den dagen då USA:s president blev mördad.

Originaltitel JFK
Regissör Oliver Stone
Manus Oliver Stone, Zachary Sklar
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 90-tal, Biografi
Skådespelare Kevin Costner, Sissy Spacek, Jay O Sanders, Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Michael Rooker, Wayne Knight, Joe Pesci, Donald Sutherland, Laurie Metcalf, Kevin Bacon, John Candy, Brian Doyle-Murray, Walter Matthau, Jack Lemmon, Edward Asner

Skapad 2019-12-20 av Kontrisen
Inget fascinerar oss människor mer än kändisars död, speciellt om deras liv tog slut av att någon tog den personens liv, och riktigt speciellt blir det om mordet aldrig löses. Så är fallet den...   Läs mer »

Andreas_
2024-03-03
Oerhört bra och viktig film av Oliver Stone, en av hans bästa filmer utan tvekan, välspelad och välregisserad från början till slut, väldigt spännande drama som är verklighetsbaserad på det berömda och välkända attentatet mot John F Kennedy 1963, presidenten som blev mördad i sin motor kortege, men varför? av vem? ja ingen vet men Kevin Costner spelar åklagaren Jim Garrison som försöker till varje pris komma fram till sanningen och nog är han sanningen nära många gånger då han och hans familj får motta massor av hot under utredningens gång, många vet eller kanske kan historien men om inte så är denna film perfekt att börja med för att få sig en historielektion i ett av världens mest berömda mord eller attentat under modern tid, jag vill inte avsölja mer av filmen eller var den slutar men det är oerhört välspelat, en film som borde ha fått sig en oscar och Kevin Costner gör sitt livs roll här, helt lysande suverän, han omges av många bra skådespelare i mindre roller, en del som inte var stora namn när filmen kom men är det idag och en del stora namn som inte är med oss längre, vi har en gedigen lista av suveräna skådespelare såsom Sissy Spacek, Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Michael Rooker, Joe Pesci, Donald Sutherland, Kevin Bacon, Jack Lemmon, Walter Matthau och även John Candy, den store komedi kungen från 80/90 talet är med i en liten bi-roll, som sagt, många bra skådisar i både mindre och större roller, filmen är väldigt lång men känns inte så extremt lång då historien är väldigt välskriven och Oliver Stone lyckas hålla ett bra tempo med mycket bra dialoger som gör att man är som klistrad och inte alls tänker på hur lång filmen är, rekommenderas till alla som gillar historiska drama filmer, särskilt verklighetsbaserad även om en del i filmen är ändrat för att få en lite mer spännande mystik så är det filmen i det stora hela verklighetsbaserad, väldigt bra som sagt och rekommenderas starkt, betyget blir en mycket stark 4:a och enda som håller 5:an borta är att detta är andra gången jag ser filmen, den är som bäst när man ser den första gången och inte vet vad som ska ske eller hända och första gången såg jag den som tonåring tyvärr och var inte lika intresserad som idag som vuxen, så jag önskar att jag hade sett denna för första gången idag utan att komma ihåg eller veta något om filmen.
HerrNenne
2024-02-10
Känns väldigt långt och man vet inte hur mycket man kan lita på, men brinner till mot slutet.
Olof_Gronlund
2023-01-17
Välspelad film, Costner gör en bra insats och det känns som att man verkligen får vara med om alla teorier och lär sig något nytt. Det som dock är styrkan, kanske också är svagheten. Mot slutet tycker jag den blir lite väl långdragen tyvärr och tar upp samma saker som redan tagits upp. Egentligen en svag fyra kanske, men jag måste tänka om jag hade orkat se om 3.5h film igen, och det gör jag nog ej.
Tonti
2020-12-14
Synd att den har lite sentimentala inslag och några tveksamma estetiska beslut. Det är annars väldigt medryckande. Och även om det är lätt att parodisera rekonstruktionen av själva dådet så är det också bra snyggt gjort. Nära ett högre betyg.
2019-08-07
Klart JFK är sevärd om man är det minsta intresserad av USA, Kubakrisen, Vietnamkriget och såklart mordet på Kennedy. Den ibland dokumentära stilen tillsammans med män i kostym pratar i dryga tre timmar blir dock påfrestande om man inte är alert. Sista halvtimman är lite magisk, men vägen dit är oändligt lång.
2019-03-20
Var nog på tok för liten när jag såg den här filmen fattade inte mycket. Tro inte ens att jag kunde läsa då. Så jag vet inte riktigt var själva poängen att jag skulle se den.. Har faktiskt aldrig sätt om filmen sen dess. Ska göra det och då kanske den får ett bättre betyg...
Tolkana
2017-07-15
Andra gången jag ser den. Men tappar lite pga trovärdigheten.
RustyFilm
2016-12-07
Det är lätt att ryckas med och även sympatisera med Oliver Stones provocerande beskrivning av Kennedy mordet. En mycket ambitiös och lång (över 3 tim) film och det här måste väl vara Kevin Costners bästa rollprestation någonsin.
BerraS
2016-05-31
För lång? Ja. Svårt att hänga med? Ja. Sevärd ändå? Ja. Fruktansvärt bra? Ja!
2016-03-08
Kul infallsvinkel för en film. Underlaget verkar onekligen vara lite svajigt, men det vet väl Stone om själv också, och det gör egentligen inte filmen mindre intressant. Det är kul att fundera kring om det åtminstone kan ligga någonting i det som presenteras, och nog väcks intresset för vidare efterforskningar. Att filmen dessutom är 3,5 timmar lång utan att någon gång kännas det minsta tråkig är ju ett gott betyg i sig. Bra skådespelare och säker regi gör också sitt till för att skapa en känsla av kvalitet. Den är dock lite för redovisande till sin natur för att jag ska kunna se det som en riktigt stor filmupplevelse, och därför stannar betyget vid en stark trea