Metropia

Metropia utspelar sig i ett skrämmande Europa i en nära framtid, oljan är i princip slut och kontinentens tunnelbanenät har byggts samman till ett gigantiskt nät under Europa. Roger från Farsta vill helst inte åka tunnelbana. Han tycker det är obehagligt och han hör röster. En dag kommer Roger makten på spåret och inser att hans liv styrs i minsta detalj. Han försöker bli fri, för det behöver han hjälp av Nina, eller är det så att hon behöver honom.

Originaltitel Metropia
Regissör Tarik Saleh
Manus Fredrik Edin, Stig Larsson, Tarik Saleh
Genre Animerad, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Vincent Gallo (röst), Juliette Lewis (röst), Stellan Skarsgård (röst), Udo Kier (röst), Sofia Helin (röst), Alexander Skarsgård (röst), Shanti Roney (röst), Fares Fares (röst), Fredrik Eddari (röst), Indy Neidell (röst)

Murvel48
2018-01-10
Det var säkert bra gjort men i första hand var det ointressant och tråkigt.
DIProgan
2014-12-11
Intressant grafisk teknik men filmen var allt i dystraste laget.
Rixn
2014-02-10
Underbar Stasi-estetik och 3D-modellering/texturering. Mindre lyckad animering, framförallt läppsynk. Det värsta med filmen är dock själva berättandet. Historien i sig må vara krystad med ett hopkok av ett europeiskt tunnelbanesystem och kontrollschampo, men det hela förvärras av att de inte lyckas förklara hur det hela hänger ihop.
AlbinWesley
2013-04-04
Lite för mycket som inte faller på plats, även om svensk sci fi alltid uppskattas om än endast för just det. Hade man släppt några av trådarna redan från början och satsat på en kortfilm av något slag istället, hade det kunnat lyckas riktigt bra istället.
Bandersnatch
2013-03-02
Det sämsta jag sett på sjukt länge. Extremt seg film med irriterande klyschor och en handling som inte håller för fem öre. Jag skulle kunna såga varenda sekund och komponent (utom en acceptabel estetik) i den här om det var värt ansträngningen.
DrJW
2013-02-05
Väldigt skum, men den var bra gjord och animeringen var väldigt intressant. Men filmen i sig kändes stel.
Ehrmann
2013-01-31
Snyggt animerad, bra musik, bra rollista. Härliga postapokalyptiska miljöer. Som någon nämnde tidigare, har även jag problem med att förstå hur kollektivtrafiken platsar in i den skildrade dystopin men det var iallafall en nyskapande idé. Så synd att filmen faller på det usla manuset, trots de lovande premisserna. Vi får en handling som liknar vilken vanlig hollywoodrulle som helst. Helt oengagerande.
Lovegain
2013-01-15
Snygg, unik animation. Ännu en Storebrorsdystopi. På något sätt är även kollektivtrafiken en del av hotet, men oklart hur. Bechdel: 1.
Björkman
2013-01-07
Svag tvåa. Får tvåan framför allt för att den är snygg. I övrigt är den fruktansvärt seg och hackig manusmässigt. Småskrämmande framtidsvision, men inte jättenyskapande och mycket var förutsägbart. Kunde lika gärna gjorts som vanlig spelfilm istället för animerad som nu var fallet, men troligen animerad för att skapa en ännu mer förvriden känsla av framtiden.
Aven
2012-12-02
Var inte så förtjust när jag såg den här först för 3 år sedan, men efter en omtitt så gillar jag den här filmen betydligt mer. Handlingen kanske är stundtals fånig, men stämningen är grym och det är riktigt snyggt. En fin dystopi som alla fans av genren bör se!