Monkey Man

En anonym ung man släpper lös en hämndkampanj mot de korrupta ledarna som mördade hans mor och som fortsätter att systematiskt göra de fattiga och maktlösa till offer.

Originaltitel Monkey Man
Regissör Dev Patel
Manus Dev Patel, Paul Angunawela, John Collee
Genre Action, Thriller
Skådespelare Dev Patel, Sharlto Copley, Pitobash, Vipin Sharma, Sikandar Kher, Adithi Kalkunte, Sobhita Dhulipala, Ashwini Kalsekar, Makrand Deshpande

Kimchi
2024-04-30
Lite ojämn. De bra delarna är fantastiskt bra, men däremellan är det lite segt. Klart sevärd.
amam
2024-04-25
Stabil trea. Bra actionfilm som känns som den hade kunnat bli ännu bättre men tappar under vissa bitar. Ska bli kul att se vad mer Patel hittar på i framtiden.
karlmats
2024-04-24
Dev Patel har kommit en lång väg sen Slumdog Millionaire för en massa år sen. I sin långfilmsdebut har han biffat till sig och sett alla världens actionfilmer verkar det som. Det blir ganska spretigt när han ska slänga in en massa saker i sin film, likt ett barn som bara bubblar av glädje och vill säga allt han tänker på på samma gång. Men det är nånting rått och intensivt här som är svårt att motstå. Fightingscenerna är härligt koreograferade och så här roligt har jag inte haft i ett kök sen Klåddan dammade till baddingar på löpande band i Sudden Death. Det finns givetvis också en massa samhällskritik och hämndhistorier och transor och fan och hans moster men den stora behållningen är nog ändå att se en skitig Patel i en skitig stad göra det bästa av situationen. Med lite erfarenhet hade han kunnat göra en ännu bättre film av det här, men det är en spännande debut och det krävdes bara lite velande för att vilja sätta en 3a på det här.
Man5on
2024-04-24
Akt I och Akt III är stark 4:a, tyvärr drar den svinsega och dåliga andra akten ner totalbetyget till en stabil 3:a i min bok.