3.6

Past Lives

Nora och Hae Sung var nära vänner som barn men skiljdes åt när Noras familj emigrerade från Sydkorea. Ett tjugotal år senare återförenas de under en vecka i New York. Nora är gift och tycks trivas med sitt liv, men mötet med Hae Sung lockar fram tankar hos båda om alla val som formar livet, och om ödets makt.

Originaltitel Past Lives
Regissör Celine Song
Manus Celine Song
Genre Drama, Romantik, 2020-talet
Skådespelare Greta Lee, Teo Yoo, John Magaro, Moon Seung-ah, Leem Seung-min, Ji Hye Yoon, Won Young Choi

Albion
2024-02-27
Åh, vilken fin filmupplevelse detta blev. Och samtidigt som man har filmen framför sig som rullar på så pågår ett inre återuppvaknande av ens eget liv. För mig som gjort två längre flyttar genom Sverige så tänker man ibland på människor som man lämnat kvar eller som på annat sätt försvunnit ur ens liv och det behöver nödvändigtvis inte handla om kärlek men när denna filmen berättar så blir det förstås så mycket bättre med de inslagen och perspektivet med lång flytt över kontinenter och byte av kultur blir än djupare perspektiv. Filmens styrka ligger i hur fint det hela tas om hand, samtalen är så mogna, respekten inför hela situationen är perfekt presenterad och den relationsproblematik som uppstår hanteras fantastiskt. Som krydda till detta är några strålande New York-scener, och jag minns framför allt den vackra scenen från Jane's Carousel i Dumbo vid foten av Brooklyn Bridge där jag själv stått och filmat min fru. Den bästa film jag har sett på flera år och betyget blir en självklar 5;a
djonipony
2024-01-30
Wow, detta kändes. Lost in Translation möter Linklaters Before-trilogi, med Sliding Doors-upplägg. Gillar man LiT och Before så bör denna passa. Jag gillar de rullarna, så mig passar den. Som Sydkorea-älskare med många besök till landet finns dessutom djupare igenkänning. Sjukt att den bara nominerades till film och manus. Fotot är stundtals fantastiskt (långa tagningar + vilken NYC-reklam!) och musiken är kanon, obegripliga snubs av akademin. Väldigt mycket sägs med blickar och miner, ord behövs inte alltid. Klump i magen nästan från start. Så jäkla fin!
Afflicter
2024-01-27
Den här typen av alldaglig, klichélös romantik i vacker storstadsmiljö är ett vinnande recept. Greta Lee gör en alldeles bedårande insats, hon har en problemfri utstrålning som man bara kan bli avundsjuk på.
elibaaba
2024-01-14
Vacker och sorglig. Den kvinnliga skådespelaren gör ett mkt fint porträtt medan jag saknar kemin mellan henne och den manliga huvudrollen för att historien verkligen ska kännas i magen/hjärtat och för att den starka connectionen som finns mellan karaktärerna ska kännas trovärdig. Fortfarande högkvalitativt trots denna avsaknad va kemi mellan de båda.
fridenpaden
2023-12-25
Gillade en 5-minutersscen med Nora och hennes man. Annars var det väldigt krystat alltihopa.
2023-10-20
Finstämd och lågmäld, mycket trivsam. En i alla avseenden stämningsfull och bra film.
dr_Robert
2024-01-18
Lite andlighet och reinkarnation, lite trånande blickar och platonisk romantik och en tesked cuckold. Väldigt tjusigt förpackat, men bara yta och inget innehåll. Trean är svag. Hmmm. Såg om filmen på en lång flygresa. Gillade den betydligt bättre andra gången även om jag nog fortfarande tycker att att den snarare är snygg än djup.
Golfänkan
2023-09-27
Rakt in i hjärtat! Alla vi lyckligt lottade har väl en tidig, stark, kärlekshistoria, vare sig vi var 12 eller 17?
HerrNenne
2023-09-23
Trodde jag skulle gilla den här men blev besviken. Jag ser ingen kemi, ingen gemensam grund, och för mig förstör de långa hoppen. Allt blir så tragiskt och jag vill ha vackert.
goeran
2023-09-22
Celine Songs debutfilm Past Lives är ett sevärt romantiskt drama men kanske lite överskattad. När exvis Dagens Nyheters recensent ger filmen högsta betyg och jämför Celine Song med Wong Kar-wai är hon nog ute och överdriver något. Men filmen är strömlinjeformad och mainstream så den kan säkert bli en stark Oscars-kandidat. Tilläggas bör att Greta Lee är mycket bra som Nora. Betyg 3.