2.1

Rebel Moon - Part 1: A Child of Fire

När en fridsam by på en avlägsen måne hotas av Modervärldens hänsynslösa styrkor sätter de sitt hopp till en mystisk främling, en ung kvinna, som söker upp krigare från olika planeter för att slåss mot de tyranniska arméer som terroriserar denna fredliga koloni.

Originaltitel Rebel Moon - Part One: A Child of Fire
Alternativ titel Rebel Moon: A Child of Fire - Part One
Regissör Zack Snyder
Manus Zack Snyder, Kurt Johnstad, Shay Hatten
Genre Drama, Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Krig
Skådespelare Sofia Boutella, Michiel Huisman, Ed Skrein, Charlie Hunnam, Doona Bae, Djimon Hounsou, Ray Fisher, Staz Nair, Anthony Hopkins (röst), Cleopatra Coleman, Jena Malone, Corey Stoll, Elise Duffy, Cary Elwes, Rhian Rees, Alfonso Herrera, Stuart Martin, Fra Fee, Sky Yang, Charlotte Maggi, Stella Grace Fitzgerald, Greg Kriek, Brandon Auret, Ray Porter, Tony Amendola

Starkbröl
2024-03-21
Första halvtimmen är kanske lite derivativ men ändå helt okej i genren, men sen börjar det balla ur. När de går till en bar och hyr en charmerande piratpilot, följt av ljussabelfighter, inser man att detta är Snyders vision av Star Wars parat med orchhorder parat med Den Oändliga Historien-Atreju parat med... ja... det mesta man kan sno från. Till och med Elsa från Frozen får vara med! När storyn lämnar det lokala förloras också allt intresse och det blir högstämt babbel blandat med lite rymdultravåld. När Snyder lyckas, då lyckas han rejält, men när han misslyckas... ja. Ett misslyckande i Jupiter Ascending-klass.
karlmats
2024-02-21
Kalla mig galen men jag tyckte om det här. Visst kanske inte Snyder gör nåt nyskapande här men jag är svag för den här typen av filmer och det är nånting härligt med hela den här samla ihop gänget för att försvara byn grejen. Han må ha snott en massa saker från Kurosawa, Star Wars etc. men vad gör det när det är så pass underhållande? Ed Skrein får spela badding och verkar njuta av det, Boutella klarar av att stå i centrum och se lagom plågad ut, alla medlemmar i hennes crew får göra sin grej och jag är redo att se vad de ska göra av nästa del. Det blir inga Oscars till det här, men det är aldrig tråkigt och då skäms jag inte för att sätta 3an heller.
HerrNenne
2024-01-29
Vem bryr sig. Flashigt skräp. Finns inget intressant alls här, varken i story eller karaktärer. Skådespelarna är usla. Sofia Boutella kan nog knappt få benämna sig som sådan.
Björkman
2024-01-28
Börjar bra och är intressant ända fram till att man lämnar hemplaneten. Därefter spårar filmen ur och blir mest ett mischmasch som andas billigare Star Wars-kopia blandat med western, romarriket en Uruk-hai och annat smått och gott. Storyn är tunn, nya karaktärer slängs in hej vilt utan någon större bakgrundsstory och dialogerna är knappt acceptabla. Visuellt varierar det också väldeliga. Roboten som finns på hemplaneten är väldigt snyggt gjord medan typ allt därefter ute i rymden och på andra planeter snarare ser b och utdaterat ut. Mycket märkligt. Tvåan är generös och enbart för stunden man spenderar på hemplaneten.
RichardEk
2024-01-21
Nej, det här blev ju inte bra alls. Vanligtvis gillar jag Snyders filmer, och hans visuella datorspelestetik som gjorde ”Sucker Punch” så minnesvärd. Här fungerar det dock inte. Filmen är snygg, men persongalleriet på tok för tillspetsat men också ytligt (även för sci-fi) och handlingen likaså. När barnsliga one-liners börjar hagla under slutet av filmen får jag nästan nog inom mig, och hoppas att filmen snart är slut. Så illa är det.
ellisario
2024-01-17
Visst är den snygg men storyn är tunnare än amerikanskt kaffe.
Djason
2024-01-11
Som en skön blandning av Star Wars och senaste Mad Max. Snygga effekter med en hel del onödigt slow motion a la Michael Bay dock, men klart sevärd och jag väntar på fortsättningen.
matti_jaaaro
2024-01-07
Insåg redan när jag såg titelskärmen på Netflix att det här skulle vara en riktig stor, lös, ångande hög med avföring. Men, måste ändå säga att jag lyckades bli negativt överraskad! Det här påminner om ett gammalt Uwe Boll epos som nån kaskadejakulerat lensflares över
isecore
2024-01-05
Smörja. Fullständigt derivativ film med absolut ingen som helst originell tanke eller ansträngning. Karaktärerna hade lika gärna kunnat vara streckgubbar och handlingen existerar bara som ett lövtunt ramverk för att förflytta den här travestin mellan otroligt bajsnödiga och överdesignade effekt-orgier. Filmen är väl lite snygg men i övrigt är den ett komplett slöseri med tid. Det här är en plågsamt trist film och jag förundras över att man fortsätter ge Zack Snyder pengar för att göra sån här skit.
drl0g
2023-12-27
Har inget positivt att säga om detta misslyckandet till film. Bör kunna ta hem några Razzies?