Seabiscuit

Året är 1937 och efter nästan ett halvt decennium av depression framstår den amerikanska drömmen allt mer avlägsen. Genomsnittsamerikanen ägnar sig åt enkla nöjen. Det blir återigen tillåtet att spela med pengar och kapplöpningssporten får ett rejält uppsving. Många är de lycksökare som beger sig till kapplöpningsbanorna för att tjäna snabba pengar. Bland dem finns tre män, vars illusioner krossats av livets omständigheter. Tillsammans sätter de sitt hopp till hästen Seabiscuit, en oslipad diamant. Men vägen till framgång är lång och oddsen låga. Verklighetsbaserad.

Originaltitel Seabiscuit
Regissör Gary Ross
Manus Gary Ross
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jeff Bridges, Chris Cooper, Valerie Mahaffey, Tobey Maguire, Elizabeth Banks, William H Macy, Ed Lauter, Sam Bottoms, Gary Stevens, Michael Angarano, Gianni Russo, Eddie Jones
Betygsantal 2045

RustyFilm
2016-12-10
Tre män som av olika anledningar under 30-talets depression fått sina liv kullkastade, länkas samman av den lilla kapplöpningshästen Seabiscuit. Seabiscuit är liten till det yttre men har en stor inre kraft, både mentalt och kroppsligt. Filmen baseras på en sann historia. Men även verkligheten kan tydligen ha präktiga Hollywoodslut ibland. En tjusig och troligen mycket påkostad produktion är det. Var beredd på vackra bilder och en del tårar.
2014-11-22
Ett fantastiskt välspelat drama med starka och solida skådespelarinsatser, särskilt bör nämnas Chris Cooper som bara mer och mer imponerar på mig. Detta är en riktig "underdog-historia" som är svårt att inte gilla och i slutet av filmen känner man sig väldigt lycklig och mår så bra att man nästan blir tårögd. En absolut sevärd historia.
abnormal
2014-03-10
Riktigt feelgood.
Genstruktur
2012-10-13
Lite seg i början men det tar sig.
Murvel48
2012-04-30
Filmen är fullständigt nerlusad av Hollywoosklyschor och är lite dåligt berättad, speciellt den långa och fragmentariska inledningen innan hästen kommer in i bilden, men den segar sig trots allt upp till en svag trea.
thefox
2011-09-18
I sitt upplägg en arketypisk Dreamworksfilm. Men på tok för svulstig!
desireforwords
2011-06-18
Jag önskar jag kunde ge den en fyra, vissa tillfällen var filmen fantastisk. Men den var så trög, jag pausade vid flera tillfällen för att hålla orken uppe. Sista halvtimmen var bäst i alla fall.

2010-12-31
En sån underbar, helt fantastisk, film!!! Jag har sett den hur många gånger som helst och den innehåller ändå fortfarande ALLT. Man ska vara berörd när man sett en film- och det är jag när jag sett denna...
diskborste
2010-07-26
Fucking jävla hästfilm
ziferN
2010-06-15
Småmysig och härlig drama film med några små spännande inslag, Tobey Maguire höjer betyget.