2.5

The Square

En människas liv börjar att rivas upp när hans älskarinna ger honom en påse med kontanter.

Originaltitel The Square
Regissör Nash Edgerton
Manus Joel Edgerton, Matthew Dabner
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 2000-tal
Skådespelare David Roberts, Joel Edgerton, Anthony Hayes, Lucy Bell, Kieran Darcy-Smith, Damon Herriman, Bill Hunter, Claire van der Boom, Hanna Mangan Lawrence

Brander
2010-10-03
Strukturen är välgjord, men skådisarna är bristfälliga och fotot är inte särskilt snyggt. Dessutom är det alldeles för många sammanträffanden och saker som bara råkar hända. Slutsatsen blir att det mest känns som en blek kopia av Blood Simple (är det en tillfällighet att en av karaktärerna kör en liten bil i samma färg som Walsh's karaktär i Blood Simple, eller att musiken är väldigt snarlik?)
Taliah
2009-09-22
Typiskt töntigt triangeldrama där twistar infinner sig för twistens skull, utan logik eller sammanhang. Vändningarna blir förutsägbara i dess funktion av "chock-effekt". Till sist klämmer de till med en moralpredikan om rätt och fel. Grattis.
origC-J
2009-09-20
Intressant australiensisk thriller med starka film noir-vibbar. Gott hantverk och fina skådespelarinsatser väger upp ett manus som ibland är något osannolikt (men det är ju ändå noir) med flera spännande vändningar.